Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

فایل های آموزشی




ایکوجیرو نوناکا؛ اندیشمندی در حوزه مدیریت دانش

۲۳,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

ایکوجیرو نوناکا (Ikujiro Nonaka) یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان و اندیشمندان در حوزه مدیریت دانش است. مدل مارپیچ دانش، دسته بندی انواع دانش و بسیاری دیگر از نظریات او در سراسر جهان به عنوان مباحث پایه و اصول علم مدیریت دانش شناخته می‌شوند.




آیا مدیریت دانش می‌تواند راهگشای سازمان‌های پروژه محور باشد؟

۱۵,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

طی دو دهه اخیر افزایش حجم اطلاعات و دانش سازمان و لزوم استفاده موثر از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های سازمانی، باعث توجه به مدیریت دانش شده است. مدیریت دانش مولفه‌ای است که یادگیری سازمانی را به شکلی مناسب در سطح سازمان ایجاد نموده و سازمان را تبدیل به یک سازمان یادگیرنده می‌نماید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا مدیریت دانش می‌تواند هر نوع سازمانی از جمله سازمان‌های پروژه محور را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل نماید؟


مدیریت دانش در شرکت بیمه


BUPA، نمونه‌ای موفق از مدیریت دانش در حوزه بهداشت و درمان

۰۸,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

این شرکت صرفاً با هدف بهبود خدمات پشتیبانی از مشتریان، با همکاری یک تیم مدیریت دانش اقدام به پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش نمود. پس از آن و در سال ۲۰۱۶ فرایند مدیریت دانش خود را از محدوده مدیریت دانش مشتریان ارتقاء داد. یک تحول تجاری در سطح این شرکت اتفاق افتاد. در پی وقوع این تحول، مدیران عالی این شرکت با گسترش نقش و محدوده مدیریت دانش موافقت نمودند. به این ترتیب یک برنامه جامع سازمانی مدیریت دانش ایجاد شد که هدف از آن تدوین نقشه راهبردی مدیریت دانش و ارائه یک فرصت برای افزایش تمرکز بر مدیریت دانش بود.


مولفه کلیدی در مدیریت دانش


مدیریت دانش؛ مولفه کلیدی در هم‌افزایی سازمانی

۰۱,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

منابع انسانی یکی از ظرفیت‌ها و منابع مهم یک سازمان است. از طرف دیگر ارزش افراد یک سازمان نیز با دانش، تجربه و میزان تخصص و مهارت آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر با ارزش‌ترین منبع یک فرد، دانش آن فرد است. بنابراین مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بسیار به هم وابسته هستند. این دو مفهوم کاملاً با هم در ارتباط بوده و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.


مدیریت دانش در شرکت فورد


کمپانی فورد، پیشگام مدیریت دانش در صنعت خودروسازی

۲۴,مهر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

کمپانی فورد با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، یکی از مطرح‌ترین و شناخته شده‌ترین برندها در حوزه خودروسازی است. Ford یکی از نخستین شرکت‌های حوزه خودروسازی است که ضرورت مدیریت دانش را درک کرده و اقدام به استفاده از آن نمود و جزء شرکت‌های پیشگام در بکارگیری مدیریت دانش است.


داستان سرایی در مدیریت دانش


داستان سرایی؛ ابزاری کارآمد در مدیریت دانش سازمان

۱۷,مهر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

داستان سرایی یکی از ابزارهای کارآمد در ایجاد انگیزه در افراد برای مشارکت در فرایند مدیریت دانش است. استفاده از تکنیک داستان‌ سرایی، منجر به بهبود اشتراک‌گذاری دانش در سطح سازمان شده و باعث افزایش حس تعلق سازمانی و ایجاد علایق و ارزش‌های مشترک میان کارکنان می‌شود.


زیرساخت مدیریت دانش در سازمان


زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان

۱۲,مهر,۱۴۰۰               ۱ دیدگاه      

مدیریت دانش فرایند ایجاد، تایید، ارائه، توزیع و کاربرد دانش است. بر اساس همین تعریف می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که مهم‌ترین رکن در مدیریت دانش، اجرا و پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خواهد بود.


مدیریت دانش شرکت نفت


مدیریت دانش در بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان

۰۲,مهر,۱۴۰۰               ۱ دیدگاه      

SCHLUMBERGER یک شرکت بین‌المللی است که حدود ۱۲۳ هزار پرسنل از بیش از ۱۰۰ کشور گوناگون دارد و در حال حاضر در ۸۵ کشور مشغول به فعالیت است. این شرکت در سال ۱۹۹۸ اقدام به تدوین و پیاده‌سازی یک برنامه بلندمدت مدیریت دانش نمود. برنامه رسمی مدیریت دانش این شرکت در همین سال راه‌اندازی شده و تا امروز به‌عنوان یکی از برنامه‌های استراتژیک و حائز اهمیت این شرکت محسوب می‌شود.


نقشه راه بلوغ مدیریت دانش


نقشه راه بلوغ مدیریت دانش Steps

۳۱,مرداد,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

این مدل مفهوم بلوغ مدیریت دانش را در دو بعد مطرح می­‌کند و برای هر سطح از بلوغ مشخصاتی قطعی را متصور می­‌شود به گونه­‌ای که در محور عمودی که مربوط به ویژگی­‌های کلیدی مدیریت دانش است، مفاهیمی همچون درک مفهوم مدیریت دانش و آگاهی از مزایای آن در سطوح پایین و مواردی مانند انگیزش و اندازه­‌گیری دانش را در سطوح بالا مطرح می­‌کند و در محور افقی ابعاد این ویژگی­‌ها، از عملکرد پایین تا بالا را در نظر دارد.