Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

نقشه راه بلوغ مدیریت دانش Steps

۳۱,مرداد,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



این مدل مفهوم بلوغ مدیریت دانش را همانند تصویر زیر در دو بعد مطرح می­‌کند و برای هر سطح از بلوغ مشخصاتی قطعی را متصور می­‌شود به گونه­‌ای که در محور عمودی که مربوط به ویژگی­‌های کلیدی مدیریت دانش است، مفاهیمی همچون درک مفهوم مدیریت دانش و آگاهی از مزایای آن در سطوح پایین و مواردی مانند انگیزش و اندازه­‌گیری دانش را در سطوح بالا مطرح می­‌کند و در محور افقی ابعاد این ویژگی­‌ها، از عملکرد پایین تا بالا را در نظر دارد. مثلا منابع می­‌تواند از سطح بسیار اندک تا کافی و یا هدف­‌ها از مبهم تا مشخص باشد. در واقع در هر بعد ترکیبی از ویژگی­‌های موجود بیانگر حضور سازمان در یک سطح از بلوغ است.

گام اول) آغاز: سازمان­‌ها در این گام حداقل پیشرفت را در زمینه مدیریت دانش دارند و ویژگی­‌های این گام به شرح ذیل است:

  • درک مفهوم مدیریت دانش و چشم‌­اندازهای مختلف
  • پذیرش منافع مدیریت دانش حداقل از نظر تئوریک
  • تشخیص پتانسیل مدیریت دانش در ایجاد ارزش از دارایی­‌های دانش به منظور بهبود مستمر
  • ایجاد نیاز به مدیریت دانش و تمایل به اشتراک­‌گذاری دانش

گام دوم) حرکت/عظیمت:

  • تعیین اهداف مدیریت دانش
  • کشف گزینه­‌های استراتژیک؛ این گزینه‌­ها می­‌تواند مربوط به سمت تقاضا (تحویل اسناد و مدارک درست در زمانی که به آن‌ها نیاز است) و یا مرتبط با سمت عرضه (موجود در مخازن اصلی) باشد. همچنین تمرکز می­‌تواند روی تعاملات افراد (شخصی‌­سازی) و یا روی اسناد و فناوری اطلاعات (کدگذاری) باشد.
  • توسعه استراتژی مدیریت دانش به همراه یک تعریف عملیاتی به منظور تسهیل اتفاق نظر و اجماع
  • استقرار یک رهبر و شناسایی منابع برای مشاوره و پشتیبانی
  • شناسایی موانع و ریسک­‌های مرتبط با استراتژی و تغییرات مورد نیاز
  • انجام آزمایشی مدیریت دانش در یک حوزه خاص و به صورت آزمایشی و در یک مقیاس بسیار کوچک

گام سوم) توسعه:

  • بازتعریف استراتژی مدیریت دانش و پیوند آن با اهداف خاص تجاری
  • تقویت و بهبود نگرش رهبر نسبت به مدیریت دانش و تخصیص منابع به آن (بودجه، نیروی انسانی و زیرساخت فناوری اطلاعات)
  • پیاده‌­سازی برنامه مدیریت تغییر برای مورد توجه قراردادن موانع و ریسک­‌های شناسایی شده
  • شناسایی ابزارهای مناسب مدیریت دانش برای پشتیبانی از فعالیت­‌های خاص
  • افزایش مقیاس فعالیت­‌های مدیریت دانش به سایر واحدهای تجاری، پروژه‌­ها، دفاتر و غیره
  • معرفی معیارهای سنجش عملکرد مدیریت دانش و اعلام منافع دارایی‌­های دانشی

گام چهارم) پیشرفت/ترقی

  • یکپارچه­‌سازی فعالیت­‌های مدیریت دانش با چهارچوب­‌های ارزیابی استراتژیک نظیر کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی برای پایش و ارزیابی دارایی‌­های دانشی
  • ایجاد اهداف و معیارهای ارزیابی برای ارزیابی اثرات دارایی­‌های دانشی و توجیه فعالیت­‌های مدیریت دانش
  • تهیه طرح‌­های پاداش و تشویقی برای تقویت فعالیت­‌های مدیریت دانش
  • توسعه مشاهده‌­پذیری منافع حاصل از فعالیت­‌های مدیریت دانش

گام پنجم) پایداری:

  • مدیریت دانش با اهداف کسب و کار پیوند می­‌خورد
  • فعالیت­‌های مدیریت دانش در کل سازمان توزیع می­‌شود
  • مدیریت دانش در فرهنگ، رفتار کارمندان، فرآیندهای کسب و کار و توسعه محصول تعبیه می­‌شود
  • گزارش­‌دهی گسترده و فراگیر در خصوص عملکرد دارایی­‌های دانشی در پشتیبانی از پایداری سازمان

دانلود نقشه راه بلوغ مدیریت دانش Steps

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *