این مدل مفهوم بلوغ مدیریت دانش را همانند تصویر زیر در دو بعد مطرح میکند و برای هر سطح از بلوغ مشخصاتی قطعی را متصور میشود به گونهای که در محور عمودی که مربوط به ویژگیهای کلیدی مدیریت دانش است، مفاهیمی همچون درک مفهوم مدیریت دانش و آگاهی از مزایای آن در سطوح پایین و مواردی مانند انگیزش و اندازهگیری دانش را در سطوح بالا مطرح میکند و در محور افقی ابعاد این ویژگیها، از عملکرد پایین تا بالا را در نظر دارد. مثلا منابع میتواند از سطح بسیار اندک تا کافی و یا هدفها از مبهم تا مشخص باشد. در واقع در هر بعد ترکیبی از ویژگیهای موجود بیانگر حضور سازمان در یک سطح از بلوغ است.
گام اول) آغاز: سازمانها در این گام حداقل پیشرفت را در زمینه مدیریت دانش دارند و ویژگیهای این گام به شرح ذیل است:
- درک مفهوم مدیریت دانش و چشماندازهای مختلف
- پذیرش منافع مدیریت دانش حداقل از نظر تئوریک
- تشخیص پتانسیل مدیریت دانش در ایجاد ارزش از داراییهای دانش به منظور بهبود مستمر
- ایجاد نیاز به مدیریت دانش و تمایل به اشتراکگذاری دانش
گام دوم) حرکت/عظیمت:
- تعیین اهداف مدیریت دانش
- کشف گزینههای استراتژیک؛ این گزینهها میتواند مربوط به سمت تقاضا (تحویل اسناد و مدارک درست در زمانی که به آنها نیاز است) و یا مرتبط با سمت عرضه (موجود در مخازن اصلی) باشد. همچنین تمرکز میتواند روی تعاملات افراد (شخصیسازی) و یا روی اسناد و فناوری اطلاعات (کدگذاری) باشد.
- توسعه استراتژی مدیریت دانش به همراه یک تعریف عملیاتی به منظور تسهیل اتفاق نظر و اجماع
- استقرار یک رهبر و شناسایی منابع برای مشاوره و پشتیبانی
- شناسایی موانع و ریسکهای مرتبط با استراتژی و تغییرات مورد نیاز
- انجام آزمایشی مدیریت دانش در یک حوزه خاص و به صورت آزمایشی و در یک مقیاس بسیار کوچک
گام سوم) توسعه:
- بازتعریف استراتژی مدیریت دانش و پیوند آن با اهداف خاص تجاری
- تقویت و بهبود نگرش رهبر نسبت به مدیریت دانش و تخصیص منابع به آن (بودجه، نیروی انسانی و زیرساخت فناوری اطلاعات)
- پیادهسازی برنامه مدیریت تغییر برای مورد توجه قراردادن موانع و ریسکهای شناسایی شده
- شناسایی ابزارهای مناسب مدیریت دانش برای پشتیبانی از فعالیتهای خاص
- افزایش مقیاس فعالیتهای مدیریت دانش به سایر واحدهای تجاری، پروژهها، دفاتر و غیره
- معرفی معیارهای سنجش عملکرد مدیریت دانش و اعلام منافع داراییهای دانشی
گام چهارم) پیشرفت/ترقی
- یکپارچهسازی فعالیتهای مدیریت دانش با چهارچوبهای ارزیابی استراتژیک نظیر کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی برای پایش و ارزیابی داراییهای دانشی
- ایجاد اهداف و معیارهای ارزیابی برای ارزیابی اثرات داراییهای دانشی و توجیه فعالیتهای مدیریت دانش
- تهیه طرحهای پاداش و تشویقی برای تقویت فعالیتهای مدیریت دانش
- توسعه مشاهدهپذیری منافع حاصل از فعالیتهای مدیریت دانش
گام پنجم) پایداری:
- مدیریت دانش با اهداف کسب و کار پیوند میخورد
- فعالیتهای مدیریت دانش در کل سازمان توزیع میشود
- مدیریت دانش در فرهنگ، رفتار کارمندان، فرآیندهای کسب و کار و توسعه محصول تعبیه میشود
- گزارشدهی گسترده و فراگیر در خصوص عملکرد داراییهای دانشی در پشتیبانی از پایداری سازمان
دیدگاهتان را بنویسید