SCHLUMBERGER یک شرکت بینالمللی است که حدود ۱۲۳ هزار پرسنل از بیش از ۱۰۰ کشور گوناگون دارد و در حال حاضر در ۸۵ کشور مشغول به فعالیت است. این شرکت بزرگترین شرکت خدمات نفتی در جهان محسوب میشود. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۳ میلیارد دلار برآورد شد.
این شرکت در سال ۱۹۹۸ اقدام به تدوین و پیادهسازی یک برنامه بلندمدت مدیریت دانش نمود. برنامه رسمی مدیریت دانش این شرکت در همین سال راهاندازی شده و تا امروز بهعنوان یکی از برنامههای استراتژیک و حائز اهمیت این شرکت محسوب میشود.
ابزارها و رویکردهای متفاوتی در برنامه جامع مدیریت دانش این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از کلیدیترین این ابزارها و رویکردها عبارتاند از:
نرمافزار مدیریت دانش InTouch یکی از کلیدیترین ابزارهای فرایند مدیریت دانش در این شرکت محسوب میشود. این نرمافزار که با هدف پشتیبانی از دانش و محتوای عملیاتی این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است، دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام طول هفته است.
این شرکت بیش از ۱۵۰ انجمن خبرگی و گروه پرسنلی متشکل از کارمندان و متخصصان را در حوزههای تخصصی گوناگونی مانند “ژئوفیزیک”، “مهندسی مکانیک” و “مهندسی تولید” ایجاد نموده است. حدود ۳۰ هزار نفر از پرسنل کلیدی و خبره این شرکت عضو این انجمنهای خبرگی هستند.
پروفایلهای آنلاین به کارکنان کمک میکند تا سایر افراد و متخصصان با دانش، تخصص یا علایق خاص مشترک خود را شناسایی کرده و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
این ابزار مکالمه برای اجرای پرسش و پاسخ جامعه کارکنان و ایجاد ارتباط آنها در سطح شرکت و نیز گرداوری بازخورد آنها در مورد ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش در نظر گرفته شده است.
این رویدادها و جلسات در اوایل هر سال برگزار میشوند. هدف از برگزاری این رویدادها، اشتراکگذاری و تبادل دانشهای جدید در دوره سالانه گذشته است.
مطابق با برآوردهای صورت گرفته، این شرکت سالیانه حدود ۴۰ میلیون دلار از طریق نرمافزار مدیریت دانش خود به نام InTouch (سیستم پشتیبانی دانش و محتوای عملیاتی) صرفهجویی میکند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ موفق به دستیابی سطح ۴ ابزارهای ارزیابی مدیریت دانش APQC (انجمن کیفیت و بهرهوری آمریکا) شد و به همین دلیل جایزه رشد APQC 2019 را دریافت نمود.
تیم مدیریت دانش SCHLUMBERGER بر بهبود مستمر فرایند مدیریت دانش تمرکز دارد. به همین دلیل آییننامهها و دستورالعملهایی را در خصوص اهدای هدایا و پاداشهای دورهای به کارکنان خود با هدف تشویق کارکنان به مشارکت مستمر در مدیریت دانش در نظر گرفته است.
دانلود مدیریت دانش در بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان
حجم فایل:
نشر این اخبار و گزارشات کمک موثری در توسعه فرهنگ مدیریت دانش دارد
با سپاس