Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش در بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان

۰۲,مهر,۱۴۰۰               ۱ دیدگاه      



  • شرکت خدمات نفتی SCHLUMBERGER

SCHLUMBERGER یک شرکت بین‌المللی است که حدود ۱۲۳ هزار پرسنل از بیش از ۱۰۰ کشور گوناگون دارد و در حال حاضر در ۸۵ کشور مشغول به فعالیت است. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی در جهان محسوب می‌شود. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۳ میلیارد دلار برآورد شد.

  • مدیریت دانش در SCHLUMBERGER

این شرکت در سال ۱۹۹۸ اقدام به تدوین و پیاده‌سازی یک برنامه بلندمدت مدیریت دانش نمود. برنامه رسمی مدیریت دانش این شرکت در همین سال راه‌اندازی شده و تا امروز به‌عنوان یکی از برنامه‌های استراتژیک و حائز اهمیت این شرکت محسوب می‌شود.

  • ابزارها و رویکردهای کلیدی

ابزارها و رویکردهای متفاوتی در برنامه جامع مدیریت دانش این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از کلیدی‌ترین این ابزارها و رویکردها عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار مدیریت دانش InTouch:

نرم‌افزار مدیریت دانش InTouch یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای فرایند مدیریت دانش در این شرکت محسوب می‌شود. این نرم‌افزار که با هدف پشتیبانی از دانش و محتوای عملیاتی این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است، دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام طول هفته است.

  • انجمن‌های خبرگی یورکا (Eureka):

این شرکت بیش از ۱۵۰ انجمن خبرگی و گروه پرسنلی متشکل از کارمندان و متخصصان را در حوزه‌های تخصصی گوناگونی مانند “ژئوفیزیک”، “مهندسی مکانیک” و “مهندسی تولید” ایجاد نموده است. حدود ۳۰ هزار نفر از پرسنل کلیدی و خبره این شرکت عضو این انجمن‌های خبرگی هستند.

  • پروفایل‌های شغلی شبکه‌ای:

پروفایل‌های آنلاین به کارکنان کمک می‌کند تا سایر افراد و متخصصان با دانش، تخصص یا علایق خاص مشترک خود را شناسایی کرده و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

  • ابزار مکالمه موضوعی یامر (Yammer):

این ابزار مکالمه برای اجرای پرسش و پاسخ جامعه کارکنان و ایجاد ارتباط آن‌ها در سطح شرکت و نیز گرداوری بازخورد آن‌ها در مورد ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش در نظر گرفته شده است.

  • رویدادهای اشتراک دانش:

این رویدادها و جلسات در اوایل هر سال برگزار می‌شوند. هدف از برگزاری این رویدادها، اشتراک‌گذاری و تبادل دانش‌های جدید در دوره سالانه گذشته است.

  • دستاوردها و نتایج

مطابق با برآوردهای صورت گرفته، این شرکت سالیانه حدود ۴۰ میلیون دلار از طریق نرم‌افزار مدیریت دانش خود به نام InTouch (سیستم پشتیبانی دانش و محتوای عملیاتی) صرفه‌جویی می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ موفق به دستیابی سطح ۴ ابزارهای ارزیابی مدیریت دانش APQC (انجمن کیفیت و بهره‌وری آمریکا) شد و به همین دلیل جایزه رشد APQC 2019 را دریافت نمود.

تیم مدیریت دانش SCHLUMBERGER بر بهبود مستمر فرایند مدیریت دانش تمرکز دارد. به همین دلیل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را در خصوص اهدای هدایا و پاداش‌های دوره‌ای به کارکنان خود با هدف تشویق کارکنان به مشارکت مستمر در مدیریت دانش در نظر گرفته است.

 


دانلود مدیریت دانش در بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان

حجم فایل:



مطالب مرتبط



یک پاسخ به “مدیریت دانش در بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان”

  1. علیرضا معصومی گفت:

    نشر این اخبار و گزارشات کمک موثری در توسعه فرهنگ مدیریت دانش دارد
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *