Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش؛ مولفه کلیدی در هم‌افزایی سازمانی

۰۱,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



‌­ ‌­ ‌­ مفهوم Synergy (هم‌افزایی) یکی از مفاهیم مدرن و کلیدی در حوزه‌های مدیریت و استراتژی است. به صورت کلی سینرژی به این معنی است که چند منبع یا چند ظرفیت در کنار هم قرار گرفته‌اند و منبع یا ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده‌اند که فراتر از حاصل جمع آن منابع یا ظرفیت‌ها است.

Synergy چیست؟

‌­ ‌­ ‌­ به صورت مختصر، سینرژی یا همافزایی یعنی ۲+۲>4 . به عبارت بهتر زمانی که چند منبع یا چند ظرفیت در کنار هم قرار گرفته‌اند و منبع یا ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده‌اند، توان این ظرفیت جدید بیشتر از مجموع ظرفیت‌های قبلی است. جلوه‌های زیادی از این نیروی جمعی را می‌توان در قوانین طبیعت مشاهده کرد. برای مثال وزنی که دو قطعه چوب تحمل می‌کنند، بسیار بیشتر از مجموع وزنی است که هر یک از آن‌ها به تنهایی تحمل خواهد کرد.

‌­ ‌­ ‌­ یک مثال ساده از سینرژی در ورزش دوچرخه سواری تیمی نمود پیدا می‌کند. دوچرخه سواران یک تیم پشت سر هم و در یک خط مستقیم حرکت می‌کنند و جایگاه نفر اول به صورت مداوم بین همه آن‌ها تعویض می‌شود. به این ترتیب شکافتن هوا در کل گروه انجام می‌شود و راندمان و بازده کل تیم افزایش پیدا می‌کند. در حالی که بازده هر یک از این دوچرخه سواران به تنهایی قابل اندازه‌گیری با بازده تیم نیست.

Synergy و مدیریت دانش

‌­ ‌­ ‌­ منابع انسانی یکی از ظرفیت‌ها و منابع مهم یک سازمان است. از طرف دیگر ارزش افراد یک سازمان نیز با دانش، تجربه و میزان تخصص و مهارت آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر با ارزش‌ترین منبع یک فرد، دانش آن فرد است. بنابراین مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بسیار به هم وابسته هستند. این دو مفهوم کاملاً با هم در ارتباط بوده و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

‌­ ‌­ ‌­ بسیاری از متخصصان معتقد هستند که هم‌افزایی عبارت است از «تلفیق مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی.» بر همین اساس یک مدیر توانمند فردی است که بتواند از هر دو مفهوم مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی به خوبی استفاده کند. هر یک از افراد یک سازمان، در عین حال که به‌عنوان یک منبع و ظرفیت ارزشمند برای سازمان محسوب می‌شوند؛ دارای اهداف فردی، دانش، تجربیات، مهارت‌ها و استعدادهای متفاوتی هستند. به این ترتیب هنر و مهارت یک مدیر توانمند، در ایجاد هم‌افزایی و سینرژی میان کارکنانی است که هرکدام دانش ضمنی و توانمندی‌های متفاوتی دارند.

مدیریت دانش با استفاده از سینرژی، مزیت رقابتی پایدار ایجاد می‌کند

‌­ ‌­ ‌­ در عصر حاضر، پایه و اساس ادامه فعالیت و حیات یک سازمان، در ایجاد مزیت رقابتی آن سازمان برای خود است. دانش و تخصص کارکنان یک منشاء بسیار کاربردی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار و در نتیجه رشد و توسعه و افزایش سودآوری سازمان است. اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که بخش اعظم این دانش از نوع دانش پنهان و ضمنی است که در هر فرد متفاوت است. در واقع هر فرد، گنجینه‌ای از دانش ضمنی و پنهان است. دانش و تخصص کارکنان در صورتی می‌تواند منجر به ایجاد و حفظ مزیت رقابتی برای یک سازمان شود که به صورت جمعی و در راستای اهداف سازمان بکار گرفته شود. در واقع سازمان می‌بایست تا از این منابع دانشی فردی خود، یک منبع دانشی اشتراکی جدید ایجاد نماید.

‌­ ‌­ ‌­ ایجاد این منبع دانشی، توسط مدیریت دانش صورت می‌گیرد. در واقع مدیریت دانش، ظرفیت‌ها و دانش‌های فردی و ضمنی هر یک از کارکنان سازمان را به‌عنوان یک منبع و ظرفیت برای سازمان در نظر می‌گیرد؛ سپس با در کنار هم قرار دادن این ظرفیت‌ها و منابع، یک ظرفیت و منبع جدید ایجاد می‌نماید. این ظرفیت جدید عبارت است از دانش سازمانی.

‌­ ‌­ ‌­ بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گیری نمود که ایجاد سینرژی و هم‌افزایی میان منابع و ظرفیت‌های دانشی یک سازمان، توسط مدیریت دانش انجام می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که یک سارمان برای حصول موفقیت در آینده می‌تواند از آن بهره گیرد، مدیریت دانش است.


دانلود مدیریت دانش؛ مولفه کلیدی در هم‌افزایی سازمانی

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *