Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

کمپانی فورد، پیشگام مدیریت دانش در صنعت خودروسازی

۲۴,مهر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



‌­ ‌­ ‌­ کمپانی فورد با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، یکی از مطرح‌ترین و شناخته شده‌ترین برندها در حوزه خودروسازی است. این شرکت با بیش از ۳۳۰ هزار پرسنل و ۲۰۰ نمایندگی در سطح ۶ قاره، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شود. کمپانی فورد یکی از شرکت‌های پیشگام در بکارگیری مدیریت دانش است.

‌­ ‌­ ‌­ فورد همواره یکی از اولین شرکت‌های صنعت خودروسازی در استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین بوده است. این شرکت اولین شرکتی است که از ساختار نوار نقاله‌ای در خط تولید خود استفاده نمود. به همین ترتیب، Ford یکی از نخستین شرکت‌های حوزه خودروسازی است که ضرورت مدیریت دانش را درک کرده و اقدام به استفاده از آن نمود.

مدیریت دانش در کمپانی فورد

‌­ ‌­‌­ ‌­ اولین فعالیت‌های غیر رسمی مدیریت دانش Ford در سال ۱۹۷۲ آغاز شد؛ زمانی که مدیریت دانش به شکل امروزی خود وجود نداشت و ابزارها و فرایندهای آن نیز مشخص نبود؛ با این حال برخی از فعالیت‌های این شرکت کاملاً منطبق بر اصول مدیریت دانش شکل گرفت. پس از وقوع رکود اقتصادی گسترده در اواخر سال ۱۹۸۰، مدیران این شرکت معتقد بودند که برای پیشرفت شرکت باید از ابزارهای دیگری استفاده نمود. به این ترتیب توجه آن‌ها به استفاده از دانش، تجربه و مهارت جلب شد. به همین ترتیب برنامه رسمی مدیریت دانش این شرکت از حدود سال ۱۹۹۰ آغاز گردید.

استراتژی مدیریت دانش

‌­ ‌­ ‌­ استراتژی اصلی در برنامه مدیریت دانش کمپانی فورد، فرایند “BPR” است. BPR عبارت است از فرایند تکرار بهترین تجربه (Best Practice Replication). در واقع این استراتژی چیزی نیست جز پیشرفت اثبات شده در فرایندها و فعالیت‌های کاری که می‌تواند بهبود پیدا کرده و در بیش از یک موقعیت استفاده شود. مدیران فورد کاملاً به این نکته توجه داشتند که نمی‌توان از افراد انتظار داشت که تجربه یک فرد دیگر را عیناً کپی‌برداری کرده و اجرا نمایند؛ بلکه افراد می‌توانند دانش نهفته در تجربیات دیگران را دریافت نموده، آن را متناسب با موقعیت خود تغییر داده و از آن استفاده نمایند.

تیم مدیریت دانش فورد، فرایند BPR را به صورت دقیق شامل ۳ عنصر اصلی می‌داند. این عناصر عبارت‌اند از:

۱- ثبت و مستندسازی اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند؛

۲- اصلاح ارزش افزوده سازمان؛

۳- بررسی فعالیت‌ها و فرایندهای انجام شده بر اساس گزارش‌های ثبت شده و استقرار شیوه‌ها و خط مشی‌های مدیریتی.

تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریت دانش Ford

‌­ ‌­ ‌­ برای اجرای دقیق استراتژی تکرار بهترین تجربه، این شرکت اقدام به استفاده از برخی ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش نمود. اصلی‌ترین این ابزارها و تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • انجمن‌های خبرگی:

‌­ ‌­ ‌­ تمرکز اصلی مدیریت دانش فورد بر روی شناسایی بهترین اقدام انجام شده و تکرار آن توسط دیگر افراد مشغول در همان حوزه است. بنابراین ابتدا نیاز است تا تمامی حوزه‌های تخصصی افراد مشخص شده و افراد در آن‌ها عضو شوند. در شرکت فورد، انجمن‌های خبرگی شامل گروهی از افراد است که کارهای مشابهی را انجام می‌دهند. در مجموع ۶۰ انجمن خبرگی در این شرکت وجود دارد که در حوزه‌های تخصصی مختلف شرکت، به تبادل و اشتراک گذاری دانش و تجربیات می پردازند.

  • نرم‌افزار مدیریت دانش proprofs:

‌­ ‌­ ‌­ شرکت فورد با هدف یکپارچه سازی فرایندهای مدیریت دانش خود، اقدام به استفاده از یک نرم‌افزار بومی سازی شده بر اساس ساختار سازمانی خود پرداخت. سیستم مدیریت دانش فورد از قابلیت‌های متعددی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان استفاده تحت وب، پشتیبانی از چند زبان، امکان شخصی‌سازی تم نرم‌افزار، ذخیره‌سازی سند، جستجوی ساده و پیشرفته، و نسخه قابل استفاده در تلفن همراه اشاره کرد.

  • سیستم خبره‌یاب:

‌­­ ‌­ ‌­ فورد کلید موفقیت در مدیریت دانش خود را انتقال دانش بین افراد می‌داند. در این فرایند، متخصصان به‌عنوان منبع تجربه و دانش نقش مهمی خواهند داشت. بر همین اساس فرایند ثبت اطلاعات مربوط به متخصصین با دقت هرچه بیشتر انجام شده و یک درخت دانشی کلی از حوزه‌های تخصصی و افراد هر حوزه تدوین شده است. به این ترتیب فهرستی از متخصصان هر سازمان در دسترس قرار دارد. بسته به نیاز، برخی جزییات مربوط به تجربیات و تخصص افراد نیز در این سیستم ثبت شده است.


دانلود کمپانی فورد، پیشگام مدیریت دانش در صنعت خودروسازی

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *