Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان

۱۲,مهر,۱۴۰۰               ۱ دیدگاه      



برای اجرای مدیریت دانش چه زیرساخت‌هایی نیاز است؟

مدیریت دانش فرایند ایجاد، تایید، ارائه، توزیع و کاربرد دانش است. بر اساس همین تعریف می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که مهم‌ترین رکن در مدیریت دانش، اجرا و پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خواهد بود. اجرای اثربخش مدیریت دانش نیازمند توجه به زیرساخت‌ها به‌عنوان عواملی کلیدی است که نقش شتاب دهنده دارند و موجب تسهیل و توانمندی آن می‌شوند.

ایجاد زیرساخت‌های اصولی مدیریت دانش در سازمان، برای پیاده‌سازی صحیح مدیریت دانش امری ضروری است. زیرساخت‌های مدیریت دانش، به صورت کلی بر امکان مدیریت و کنترل چرخه حیات دانش در سازمان اثرگذار خواهند بود. برخورداری سازمان از زیرساخت‌های مناسب و لازم، می‌تواند مدیریت دانش را تسهیل کند و اجرای اصولی مدیریت دانش نیز موجب رشد و توسعه سازمان در تمامی ابعاد مورد نظر خواهد شد. به عبارت بهتر هرچه سازمان توجه بیشتری به زیرساخت‌های مدیریت دانش داشته باشد، و آن‌ها را در سطوح مختلف خود ایجاد کند، در پیاده‌سازی مدیریت دانش موفق عمل کرده و به نتایج مطلوب خواهد رسید.

با توجه به اینکه هر سازمان بر اساس ماهیت، حوزه فعالیت، استراتژی‌ها و چشم‌اندازها و اسناد راهبردی خود از سایر سازمان‌ها متمایز می‌شود، در نتیجه زیرساخت‌های حیاتی‌تر و حائز اهمیت‌تر برای هر سازمان قطعا متفاوت خواهد بود و نمی‌توان به صورت کلی از چند زیرساخت به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی مدیریت دانش برای تمامی سازمان‌ها نام برد. باید این نکته را مدنظر قرار داد که عدم توجه به هریک از زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان، خود به‌عنوان یک مانع بر سر راه پیاده‌سازی صحیح مدیریت دانش و نتیجه‌گیری از آن خواهد بود. به عبارت بهتر سازمان‌ها در روند پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش می‌بایست به تمامی زیرساخت‌ها توجه نموده و از آن‌ها استفاده نمایند.

به صورت کلی، پژوهشگران و متخصصان بسیاری به شناسایی و دسته‌بندی زیرساخت‌های اصلی مدیریت دانش در سازمان پرداخته‌اند. از جمله این دسته‌بندی‌ها، دسته‌بندی زیرساخت‌های مدیریت دانش توسط استانکوسکی و بالدانزا در سال ۲۰۰۱ است. این دو پژوهشگر، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رهبری و آموزش و یادگیری را به‌عنوان زیرساخت‌های اساسی در پیاده‌سازی مدیریت دانش معرفی می‌کنند. دسته‌بندی‌های دیگری نیز از این زیرساخت‌ها مطرح شده است.

با بررسی تمامی این دسته‌بندی‌ها می‌توان چند مولفه را به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساخت‌های مدیریت دانش سازمانی مطرح کرد. این زیرساخت‌ها عبارت‌اند از:

۱. فناوری اطلاعات و ارتباطات: شامل زیرساخت‌های فنی و فناورانه برای کدگذاری و نگهداری حجم وسیعی از اطلاعات

۲. فرهنگ سازمانی: شامل شاخص‌هایی از جمله تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده، ایجاد یادگیری جمعی در سازمان، ایجاد فرهنگ دانش‌گرا، خود ابتکاری، بهبود مسئولیت‌های فردی، ایجاد محیط مبتنی بر ارتباط و همکاری کارکنان

۳. ساختار سازمانی: شامل شاخص‌های میزان آمادگی سازمان برای پیاده‌سازی مدیریت دانش، محیط اشتراکی و تبادلی دانش در سازمان و نیز ایجاد محیط تعامل و استفاده از دانش خارج از سازمان، استفاده از نقاط قوت سازمان، استفاده از فرصت‌های سازمان برای بهبود نقاط ضعف


دانلود زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان

حجم فایل:



مطالب مرتبط



یک پاسخ به “زیرساخت‌های مدیریت دانش در سازمان”

  1. مرجان نیک بخت گفت:

    سلام از مطالب ارزنده تشکر می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *