Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

فرآیند مدیریت دانش – چهارچوب فرآیند مدیریت دانش باکویتز و ویلیامز

۲۴,مرداد,۱۴۰۰               ۲ دیدگاه      



«باکویتز و ویلیامز» (۲۰۰۰)،‌ چهارچوب فرآیند مدیریت دانش را توصیف می­‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه سازمان­‎‌ها به شیوه­ای استراتژیک به تولید، نگهداری و توسعه دانش به منظور ایجاد ارزش می­‌پردازند. در این چهارچوب، دانش متشکل از مخازن دانش، روابط، فناوری­‌های اطلاعات، زیرساخت ارتباطی، ‌مجموعه مهارت­‎‌های وظیفه‌­ای، تکنیک­‌های پردازش، پاسخگویی محیطی، هوش سازمانی و منابع خارجی است. در چهارچوب «باکویتز و ویلیامز»،‌گام‌­های مدیریت دانش عبارت‌­اند از:

اکتساب، استفاده، یادگیری، مشارکت، ارزیابی، ایجاد یا حفظ و کنار گذاشتن. در این چهارچوب مراحل اکتساب، کاربرد، یادگیری و مشارکت در سطح فردی و تاکتیکی مطرح می­‌باشند و معمولاً منجر به کاربرد روزمره دانش برای پاسخگویی به فرصت­‌ها و نیازهای بازار می‌­شوند؛ گام­‌های ارزیابی، ایجاد یا حفظ و کنار گذاشتن در سطح گروهی و سازمانی مطرح می­‌شوند و ماهیت راهبردی دارند و با تغییر در محیط کلان سازمان پیش می‌آیند.

  • کسب اطلاعات: این گام که اولین گام چهارچوب فرآیند مدیریت دانش « باکویتز و ویلیامز» است، عبارت است از: جستجوی اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم­گیری و حل مسائل. داشتن شناخت درست نسبت به محل‌ها، افراد و جاهایی که منابع دانش در آن­‌ها وجود دارند و چگونگی دسترسی به آن‌­ها در این گام از اهمیت فراوانی برخوردار است. موضوع چالش ­برانگیز در این گام به دست آوردن دانش ضمنی است.
  • استفاده: این گام شامل استفاده و بکارگیری اطلاعات به دست آمده برای حل مسائل موجود در سازمان یا ایجاد نوآوری است.
  • یادگیری: استفاده و بکارگیری دانش، ممکن است منجر به شکست و موفقیت شود و یادگیری از این شکست­‌ها و موفقیت­‌ها برای عملکرد آتی سازمان ضروری است. به عبارت دیگر، مرحله یادگیری عبارت است از فرآیند رسمی یادگیری از تجارب موفق یا ناموفق سازمان و این امر می­‌تواند منشاء ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان باشد.
  • مشارکت: این مرحله به این موضوع می‌­پردازد که کارمندان آموخته­‌های خود را به پایگاه دانش جمعی ارسال کنند. این امر سبب می‌­شود که دانش فردی در کل سازمان به طریق مقتضی قابل دسترس شود. البته باید دقت شود که مهم این نیست که همه چیز روی مخزن دانش ارسال شود، بلکه نکته این است که تجاربی گلچین شوند که سایر افراد در سازمان می­‌توانند از آن در کارشان بهره­‌مند شوند و سپس این تجارب با قالب استانداردی مرتب‌­سازی شوند و در مخزن دانش قرار بگیرند تا برای همکان قابل استفاده باشد. البته به منظور ترغیب کارمندان برای به اشتراک گذاشتن تجارب موفقیت و شکست خود، داشتن برنامه­‌های انگیزشی ضروری است.
  • ارزیابی: این مرحله به سطح گروهی و سازمانی مرتبط می­‌شود. ارزیابی یعنی برآورد سرمایه فکری و مستلزم آن است که سازمان دانشی را که برای کارکرد سازمان حیاتی است تعیین کند و سرمایه فکری موجود را در مقایسه با نیازهای دانش آتی ترسیم نماید.
  • ایجاد یا حفظ: این گام تضمین می­‌کند که سرمایه فکری آتی سازمان باعث خواهد شد تا سازمان به رشد خود ادامه دهد و در عرصه رقابت باقی بماند. لازم است تا منابعی به رشد و حفظ دانش اختصاص یابند و این منابع باید در مسیری هدایت شوند که دانش جدیدی ایجاد شود و دانش موجود تقویت گردد.
  • کنار گذاشتن: در صورتی که سرمایه فکری برای سازمان ارزشی ایجاد نکند، سازمان نباید این دارایی را حفظ کند. در واقع بخشی از دانش در صورتی ارزشمند خواهد بود که به خارج از سازمان منتقل شود. در این مرحله سازمان با انجام تحلیل­‌های هزینه – منفت در خصوص حفظ و نگهداری و یا کنارگذاری دانش تصمیم‌گیری می­‌کند.

بطور کلی می­‌توان بیان نمود که چارچوب فرآیند مدیریت دانش «باکویتز و ویلیامز» در مقایسه با سایر مدل­‌ها، دو فاز اصلی و مهم زیر را مطرح می­‌نماید:

  • محتوی دانش و تصمیم­‌گیری در خصوص حفظ و یا کنارگذاری آن
  • در مقایسه با مدل «میر و زاک» جامع‌­تر است؛ چون هر دو دانش ضمنی و آشکار را مورد توجه قرار می­‌دهد؛

 

مطالب مرتبط: پایگاه دانش، مدل مدیریت دانش میر و زاک


دانلود فرآیند مدیریت دانش – چهارچوب فرآیند مدیریت دانش باکویتز و ویلیامز

حجم فایل:



مطالب مرتبط



2 پاسخ به “فرآیند مدیریت دانش – چهارچوب فرآیند مدیریت دانش باکویتز و ویلیامز”

  1. شیما گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *