Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

پایگاه دانش

۱۵,اردیبهشت,۱۳۹۹               بدون دیدگاه      



دانش صریح یا آشکار را می‌توان در رویه‌های کاری گنجاند و در قالب دستورالعمل‌ها، شیوه نامه‌های مکتوب و پایگاه‌های اطلاعاتی، نمایش داد و با دقت قابل ملاحظه‌ای تبادل کرد، اما انتقال دانش ضمنی یا پنهان با توجه به اینکه به ارتباطات انسانی زیادی نیاز دارد، تنها از طریق ثبت دانش در پایگاه‌های دانش امکان‌پذیر نیست و باید فضاهای مجازی و یا فیزیکی برای تبادل دانش ضمنی یا پنهان وجود داشته باشد. وجه ضمنی دانش از طریق آموزش، تشکیل گروه‌ها و انجمن‌ها، گردش شغلی، کار گروهی و … می‌تواند منتقل شود اما لازمه آن وجود بستر پایگاه‌های دانش و اطلاعات می‌باشد.

بانک‌های اطلاعاتی نیز می‌تواند به‌ منظور به ‌اشتراک‌گذاری دانش صریح بکار رود. بانک‌های اطلاعاتی و پایگاه‌های دانش در نهایت منجر به ایجاد مراکز دانش می‌شوند که می‌توان آن‌را نسخه پیشرفته کتابخانه‌ها نامید. مراکز دانش، چارچوبی برای راهبری، هماهنگی و هدایت خبرگی فراهم می‌آورند. تمرکز مراکز دانش برروی فعالیت‌های جمع‌آوری، سازمان‌دهی و انتشار دانش و اطلاعات است.

توسعه و نگهداری مخازن دانش، اینترانت سازمانی و پایگاه‌های اطلاعاتی، هماهنگی در تسخیر دانش پروژه‌ها و ذخیره آن‌ها، تشخیص و شکل‌دهی لینک‌های دانش (درون و برون‌ سازمانی)، تشخیص خبرگان، تامین نیازهای اطلاعاتی و دانشی و تشخیص منابع آموزشی برای مهارت‌های دانشی از طریق مراکز دانش امکان‌پذیر است. ایجاد پایگاه دانش و اطلاعات و در نهایت شکل‌دهی به مراکز دانش یکی از جنبه‌های سامانه مدیریت دانش است.

یکی از انواع پایگاه‌های دانش ویکی‌ها هستند که انتشار دانش را ممکن می‌سازند و در قالب صفحات وب، قابل ویرایش و پیاده‌سازی هستند. این امکان باید از طریق سامانه مدیریت دانش در دسترس قرار گیرد. در ویکی‌ها می‌توان موارد زیر را اجرا کرد:

  • دانش جدید را برای یک موضوع ایجاد کرد
  • دانش را با بحث و بازخورد، یادگیری جدید و ایده‌ها گسترش داد
  • دانش توسعه ‌یافته را به دانش جدید و بهتر ویرایش کرد
  • تاریخ تجدید نظر و توسعه دانش را حفظ کرد

دانلود پایگاه دانش

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *