کافه دانش چیست؟
کافه دانش یک راه موثر برای بحث گروهی است تا شرکتکنندگان بتوانند منافع و بینشهایی را که در ظاهر رخ میدهد، منعکس کنند، توسعه دهند و به اشتراک بگذارند. در کافه دانش تمامی قضاوتها متوقف میشود و منجر به ایجاد بینش عمیقتر و به اشتراکگذاری دانش، بیش از حد انتظار میشود.
کافه دانش با شرکتکنندگانی که به صورت دایرهای در کنار یکدیگر قرار میگیرند، شروع و توسط یک تسهیلکننده هدایت میشود که با توضیح هدف یا موضوع کافه دانش با مطرح کردن یک یا دو سوال باز، جلسه را هدایت میکند. (بهعنوان مثال، اگر موضوع به اشتراکگذاری دانش است، سوال ممکن است: موانع اشتراکگذاری دانش در سازمان، چگونگی غلبه بر آنها و … باشد.)
هنگامی که سوالات بطور کامل مطرح شد، کل افراد حاضر به گروههای کوچک تقسیم میشوند (در حدود ۵ نفر در هر گروه). هر گروه کوچک در مورد سوالات مطرح شده بحث میکند. بحث گروههای کوچک توسط تسهیلگر هدایت نمیشود و هیچ خلاصهای از بحث برای بازخورد بعدی به افراد دیگر ارائه نخواهد شد.
سپس شرکتکنندگان به صورت دایرهای در کنار یکدیگر قرار میگیرند و تسهیلکننده گروه را هدایت میکند که در آن ایدههای افراد در گروههای کوچک، بازتاب داده میشود و افکار، بینشها و ایدههای مربوط به موضوع را که با دیدگاه کلی ظهور کرده است، به اشتراک میگذارند.
کافه دانش با تعداد ۱۵ تا ۵۰ نفر شرکتکننده اثربخش خواهد بود اما ۳۰ نفر تعداد ایدهآل آن است. برای برگزاری یک کافه دانش ارزشمند، لازم است تا یک یا دو ساعت وقت صرف شود. تنها قاعده سخت و سریع این است که جلسه به طریقی انجام میشود که اغلب وقت افراد در مکالمه صرف شود. سخنرانیها و جلسات بازخورد در کافه دانش جایی ندارد.
چرا کافه دانش بکار میرود؟
در یک سازمان، به ویژه در سازمانهای سلسله مراتبی، کارکنان اغلب فرصتی برای ارائه “بازخورد” در بحثها ندارند. کارکنان بطور معمول تحت فشارهای عملکردی قرار دارند و فرصت چندانی برای گفتگو ندارند؛ بنابراین، بسیاری از ارزشهایی که میتوانند از بحث و گفتگو و ارائه بازخورد و نظرات حاصل شود، از بین میروند.
برگزاری کافه دانش به صورت دورهای فرصتی برای کارکنان فراهم میکند تا به بحث و تفکر بهتر بپردازند. بطور معمول کارکنان از کافه دانش، بیشتر انگیزه و الهام میگیرند و اغلب متوجه میشوند که بینشهای ارزشمندی را دریافت کردهاند.
دانلود کافه دانش
حجم فایل:
دیدگاهتان را بنویسید