مکالروی (۱۹۹۹) بیان میکند که چرخه مدیریت دانش شامل مجموعهای از فرآیندهای تولید و ادغام دانش به همراه یکسری از حلقههای بازخورد به حافظه سازمانی، باورها و ادعاها و محیط پردازش کسب و کار میباشد. وی تاکید میکند دانش سازمانی هم به صورت ذهنی در فکر افراد و گروهها و هم به صورت عینی و صریح حفظ میشود. این دو با هم پایه دانش سازمانی توزیع شده را تشکیل میدهند. ادغام دانش به فرآیندی اشاره دارد که سازمان از طریق آن دانش جدید را به محیط عملیاتی عرضه میکند و دانش قدیمی را کنار میگذارد. اما آنچه که منجر به چنین تصمیمی (ادغام دانش) میشود، کاربرد دانش در محیط پردازش کسب و کار است؛ کاربرد دانش، به نتایجی میانجامد که میتواند با انتظارات از آن همخوانی داشته یا نداشته باشد. همخوانی با انتظارات، دانش موجود را تقویت میکند و به کاربرد مجدد این دانش منجر میشود، حال آنکه ناهمخوانی با انتظارات منجر به اصلاحاتی در رفتار فرآیند کسب و کار از طریق یادگیری تک حلقهای میشود. در یادگیری تک حلقهای، افراد، گروهها یا سازمانها اقدامات خود را مطابق تفاوت میان ستادههای مورد انتظار و ستادههای بدست آمده تعدیل میکنند. شکستهای متوالی ناشی از ناهمخوانی منجر به شک و در نهایت رد دانش موجود خواهد شد و در نتیجه سبب میشود پردازش دانش به تولید و ادغام دانشی جدید، البته این بار از طریق یادگیری دو حلقهای بپردازد. در یادگیری دو حلقهای، افراد، گروهها و سازمان، در خصوص ارزشها، پیشفرضها و سیاستهایی که منجر به اقداماتی میشود، پرسشهایی را مطرح میکنند؛ چنانچه آنها بتوانند این ارزشها، پیشفرضها و سیاستها را اصلاح و تعدیل کنند، آنگاه یادگیری دو حلقهای رخ خواهد داد. شکل زیر نحوه پردازش دانش در چرخه مدیریت دانش مکالروی را نشان میدهد.
گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش مکالروی، در شکل زیر نشان داده شده است:
بر اساس شکل بالا گامهای چرخه مدیریت دانش مکالروی در ادامه تشریح شده است:
تجارب بدست آمده از کاربرد دانش موجود در پایگاه دانش سازمانی منجر به ادعاها و باورهای ناشی از آن میشود و این باعث میشود که چرخه دوباره شروع به کار کند.
دانلود چرخه مدیریت دانش – چرخه مکالروی
حجم فایل:
دیدگاهتان را بنویسید