Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

معرفی مدل‌های مدیریت دانش – مدل مدیریت دانش ویگ

۱۶,آذر,۱۳۹۸               بدون دیدگاه      



«ویگ» (۱۹۹۳)، بر سه شرط اساسی برای هدایت موفقیت­‌آمیز کسب و کار سازمانی تاکید می­‎‌نماید:

  1. سازمان باید کسب و کار مشخص (خدمات و محصولات) و مشتریانی داشته باشد؛
  2. سازمان باید منابع لازم و کافی برای اغنای نیاز مشتریان را داشته باشد؛
  3. سازمان باید توانایی اقدام را داشته باشد؛

شرط سوم، در چرخه مدیریت دانش «ویگ» مورد تاکید قرار گرفته است؛ به این ترتیب که وی بر بکارگیری هوشمندانه دانش برای دستیابی به بهره­‌وری بهتر تاکید می­‌کند. این مدل توصیف واضح و روشنی از اینکه چگونه استفاده از حافظه سازمانی منجر به ایجاد ارزش برای افراد،‌گروه­‌ها و خود سازمان می­‌شود، ارائه می­‌دهد.

ایجاد دانش: ایجاد دانش در مدل «ویگ» (۱۹۹۳)، پنج فعالیت اصلی را دربر می­‌گیرد که عبارتند از کسب دانش، تحلیل دانش، نوسازی دانش، تدوین و مدون کردن دانش و سازماندهی دانش.

  • کسب دانش می­‌تواند از طریق پروژه­‌های تحقیق و توسعه نوآوری­‌های افراد برای بهبود روش انجام وظایف، آزمایش و استخدام افراد جدید صورت بگیرد. دانش را می­‌توان از طریق واردات دانش (نظیر متخصصان بیرون سازمان یا سرمایه­‌گذاری مشترک برای کسب فناوری) اکتساب کرد. بالاخره اینکه، دانش را می­‌توان از طریق بازدید از محیط سازمان و مشاهده فرآیندها پس از اعمال تغییر کسب نمود.
  • تحلیل دانش، عبارت است از تحلیل و شناسایی مضامین، تلخیص مطالب (یعنی الگو و نظریه)، شناسایی الگوهای تلخیص شده (تحلیل جهت­‌گیری­‌ها)، تشریح روابط علت و معلولی میان بخش­‌های مختلف دانشی، توجه و تاکید بر عدم تحریف و همخوانی مضامین استخراج شده با معنای منابع اصلی.
  • نوسازی دانش یعنی تعمیم مطالب تحلیل شده برای دستیابی به اصولی جامع­‌تر، تولید نظریه و منطبق ساختن دانش جدید با دانش موجود و بروزرسانی کل مجموعه دانشی از طریق گنجاندن دانش جدید.
  • تدوین و مدون کردن دانش یعنی چگونگی مستند نمودن دانش در قالب کتاب­‌ها و راهنماها و چگونگی آماده­‌سازی و کدگذاری آن برای ارسال به مخزن دانش.
  • سازماندهی دانش یعنی طبقه­‌بندی و رده­‌بندی دانش،‌ مطابق با استانداردها و رویه­‌های سازمانی.

حفظ و نگهداری دانش: حفظ و نگهداری دانش عبارت است از به خاطر سپردن، تجمیع دانش در مخزن‌ها، تنیده شدن دانش در مخزن‌ها و بایگانی دانش.

  • به خاطر سپردن دانش یعنی اینکه افراد سازمان دانش را درک نموده و آن‌را ملکه ذهن خود قرار داده­‌اند.
  • تجمیع دانش در مخزن­‌ها به این معناست که دانش کدگذاری شده و در پایگاه دانش کامپیوتری ذخیره‌سازی شده است.
  • تنیده شدن دانش در مخزن­‌ها یعنی تضمین اینکه دانش به راهنماها و آئین­‌نامه­‌ها و روند آموزشی اضافه شده است.
  • بایگانی دانش یعنی ایجاد کتابخانه‌­ای علمی و کنارگذاری دانش منسوخ، اشتباه یا نامرتبط به گونه‌­ای نظا‌م­‌مند از مخزن دانش. بایگانی معمولاً شامل ذخیره‌­سازی محتوی در رسانه‌های کم هزینه­‌تر و کم حجم­‌تر برای بازیابی آتی به دفعات کمتر است.

استخر دانش: استخر دانش عبارت است از هماهنگ­‌سازی، گردآوری، نوسازی، ترکیب، دسترسی و بازیابی دانش.

  • هماهنگ­‌سازی، معمولاً مستلزم تشکیل تیم­‌های مشترک برای کار برروی محتوایی خاص به منظور ایجاد شبکه «چه کسی چه چیزی می­‌داند» است.
  • زمانی که منابع دانش شناسایی شدند در مآخذ کتابخانه یا مخزن گردآوری می­‌شوند تا دسترسی و بازیابی بعدی را تسهیل کنند.
  • دسترسی به دانش و بازیابی مستقیماً از طریق مخزن یعنی با استفاده از سیستم دانش برای دریافت مشاوره در خصوص نحوه انجام کاری یا خواندن سند دانشی به منظور رسیدن به نتیجه­‌ای صورت می­‌گیرد؛ همچنین کارمندی که دانش کافی برای حل یک مسئله خاص ندارد می­‌تواند از طریق شبکه متخصص یاب و تماس مستقیم با متخصصانی که دارای دانش درباره آن مسئله خاص هستند، به اطلاعات کافی برای حل مسئله دست یابد؛ سپس فرد می­‌تواند این اطلاعات بدست آمده را سازماندهی کند و از افراد مجرب­‌تر درخواست کند تا محتوی آن را جهت بارگذاری در پایگاه دانش تایید کنند. به این ترتیب کار نوسازی و ترکیب دانش ادامه می­‌یابد.

کاربرد دانس: کاربرد دانش شامل فعالیت‌هایی نظیر عملکرد وظیفه، تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزیابی، تصمیم‌گیری و اجرا است.

  • کاربرد دانش در عملکرد وظیفه، به استفاده از دانش در انجام وظایف معمول سازمانی، شناسایی مسئله، چگونگی حل و فصل مسئله (توسط چه کسی و چگونه) اشاره دارد.
  • تجزیه و تحلیل به استفاده از دانش در تحلیل موقعیت اشاره دارد؛ مثلاً داوری در خصوص اینکه آیا می­‌توان با استفاده از توان داخل سازمان از عهده مسئله برآمد یا به کمک خارج از سازمان نیاز است.
  • ترکیب، به ترکیب راه­‌حل­‌های دیگر با دانش اشاره دارد؛ مثلا شناسایی گزینه­‌های اقدام و رویکردهای محتمل.
  • ارزیابی به استفاده از دانش در ارزیابی گزینه­‌های اقدام اشاره دارد؛ مثلا تعیین خطرات و مزایای هریک از گزینه­‌های اقدام و رویکردهای محتمل.
  • تصمیم­‌گیری به استفاده از دانش در خصوص اینکه چه کاری صورت بگیرد اشاره دارد؛ مثلاً اولویت‌بندی گزینه­‌های اقدام و انتخاب یک گزینه مطلوب.
  • اجرا نیز به اجرای گزینه انتخابی اشاره دارد.

دانلود معرفی مدل‌های مدیریت دانش – مدل مدیریت دانش ویگ

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *