در مورد دانش تعاریف مختلفی وجود دارد. برای مثال تورین دانش را اینگونه تعریف میکند :«دانش، اطلاعاتی ساختار یافته و تحلیلی است که برای حل مسئله و تصمیمگیری مورد استفاده قرار میگیرد.» درک تفاوت بین “داده”، “اطلاعات” و “دانش” و چگونگی رسیدن از یکی به دیگری از ملزومات رهبری و مدیریت دانش و استفاده مؤثر از آنها در سازمان میباشد.
از سوی دیگر میبایست بجای جدا دیدن این عوامل آنها را به صورت پیوسته مورد توجه قرار داد، ضمن آنکه تفاوتهای هریک و نقشی که در فرآیند مدیریت دانش ایفا مینمایند را نیز میبایست مدنظر قرار داد.
در نگرش سلسله مراتبی دانش، داده، اطلاعات و دانش با هم تفاوت داشته ولی در عین حال هریک نقش خاصی را در یک زنجیره به هم پیوسته ایفا مینمایند.
در واقع لازمه مدیریت اثربخش این سه عامل، یکپارچهسازی آنها میباشد. این امر با ترکیب این عوامل به صورت حلقههای یک زنجیره/ فرآیند که لازم و ملزوم یکدیگر میباشند، امکانپذیر است.
تاکنون تقسیمبندیهای متفاوتی برای دانش انجام شده است. مشهورترین دستهبندی که از دانش ارائه شده است، آنرا به دو بخش تقسیم میکند؛ دانش ضمنی و دانش صریح.
دانشی که در درون و در اختیار افراد قرار دارد، ساختار نیافته و مبتنی بر مستندات ملموس و عینی نیست؛ حالت شخصی و درونی داشته، لذا رسمی کردن و انتقال آن به دیگران مشکل است.
مستندسازی این نوع دانش بسیار مشکل است. دانشی است که بوسیله فرآیندهای فردی داخلی بدست میآید و در وجود خود شخص ذخیره میشود. بعضی اوقات چنین دانشی را با عناوینی مانند تجربه، بازتاب، استعداد فردی یا درونگرایی تعریف میکنند.
دانش صریح یا کدگذاری شده، دانشی است که به زبان رسمی و سیستماتیک بیان شده و قابل انتقال بین افراد در سطوح مختلف سازمانی است.
دانشی است که در یک وسیله مکانیکی یا تکنولوژیکی، از قبیل اسناد یا پایگاههای اطلاعاتی ذخیره میشود. این دانش مجموعهای است از فرآیندها و روشهای کاری، آییننامهها، دستورالعملها، شیوههای مکتوب و پایگاههای اطلاعاتی سازمان یافته، طراحیهای انجام شده، نقشههای دانش موضوعی خاص، یادداشتهای دستی تنظیم شده اشخاص مختلف، گزارشات، کتابها و اسناد تهیه شده و در دسترس هستند که هر خواننده مجاز، در صورت دسترسی، با مطالعه آنها میتواند با مجموعه این موارد آشنایی پیدا نماید.
برخی این دو نوع از دانش (که مجموعاً کل دانش موجود را تشکیل میدهند) را به کوه یخی در آب تشبیه نمودهاند، که بخش پنهان آن در آب و قسمت آشکار آن بیرون از آب قرار دارد و مدیریت دانش تلاش مینماید تا ضمن ازدیاد آن بخش غیرمرئی آنرا قابل رویت نماید.
دانلود مراتب دانش
حجم فایل:
دیدگاهتان را بنویسید