Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش در شرکت خدمات حسابرسی گرنت تورنتون

۲۹,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



GRANT THORNTON

‌­ ‌­ ‌­ گرنت تورنتون (GRANT THORNTON) یک شرکت آمریکایی خدمات حرفه‌ای حسابرسی و مالیات است. این شرکت بین‌المللی متشکل از ۵۸ هزار نفر کارمند بوده که در ۱۳۰ کشور از جهان مشغول به فعالیت است. حوزه‌ اصلی فعالیت گرنت تورنتون عبارت‌ است از ارائه مشاوره و خدمات در زمینه سرمایه‌گذاری، تجارت، حسابرسی و حسابداری و امور مالیاتی.

 

مدیریت دانش در GRANT THORNTON

‌­ ‌­ ‌­ گرنت تورنتون در سال ۲۰۰۷ اقدام به اجرای یک برنامه رسمی مدیریت دانش نمود. با توجه به گستردگی شبکه کارکنان و متخصصان این شرکت، برنامه ابتدایی مدیریت دانش گرنت تورنتون مبتنی بر ابزارها و تکنیک‌هایی مثل انجمن‌های خبرگی بود تا بتواند فرایند اشتراک‌گذاری دانش میان متخصصان خود را به بهترین شکل ممکن اجرا نماید. این برنامه طی سال‌های بعد تبدیل به یکی از برنامه‌های اداری و اصلی در این شرکت شد. این مسئله در کنار مزایایی که به همراه داشت، باعث شد تا برنامه مدیریت دانش گرنت تورنتون صرفا به یک عملکرد روتین اداری تبدیل شود و نقش محرک خود را از دست بدهد. از سوی دیگر با توجه به گسترش مقیاس شرکت در سطح جهانی، فرایند اشتراک گذاری ایده و دانش کارکنان به شکل نخست صورت نمی‌گرفت. تا اینکه در سال ۲۰۱۵ گرنت تورنتون این برنامه را مورد بازنگری کلی قرار داد. در پی این بازنگری، این شرکت استراتژی اصلی برنامه مدیریت دانش خود را مبتنی بر رویکرد تمرکز بر فضای کار دیجیتال قرار داد. به این ترتیب برنامه مدیریت دانش گرنت تورنتون در سطح ساختار جهانی این شرکت به اجرا در آمد.

 

ابزارها و تکنیک‌های کلیدی

‌­ ‌­ ‌­ گرنت تورنتون به عنوان یک شرکت در مقیاس جهانی، به یک برنامه مدیریت دانش دقیق و کارآمد نیاز داشت. به همین دلیل استراتژی‌ها، ابزارها و تکنیک‌های به کار گرفته شده از اهمیت بالایی برخوردار بود. برخی از کلیدی‌ترین ابزارها و تکنیک‌های استفاده شده در برنامه مدیریت دانش گرند تورنتون عبارت است از:

  • فضای کاری دیجیتال: با توجه به گستره جهانی کارکنان و کارمندان این شرکت، طراحی و ایجاد یک فضای کاری دیجیتال الزامی بود. فضای کاری دیجیتال فرصت مناسبی را در اختیار کارکنان قرار داد تا بتوانند دانش و محتوای خود را جستجو و ذخیره نموده و به اشتراک بگذارند. این شرکت متناسب با نیازهای هر یک از کارمندان شخصی سازی شده و از طریق تلفن همراه نیز قابل دسترسی است.
  • مدیران دانشی: گرنت تورنتون با هدف اجرای هرچه دقیق‌تر فرایند مدیریت دانش، در ساختار خود نیز دست به اصلاحاتی زده و ردیف شغلی مدیران تخصصی دانش را اضافه نمود. این مدیران در هر یک از واحدهای مربوطه، به عنوان سرپرست کمیته‌ها و تیم‌های اجرایی مدیریت دانش شناخته شده و وظیفه پشتیبانی و نظارت بر روند اجرای مدیریت دانش را دارد.
  • تیم مدیریت محتوا: علاوه بر کمیته‌ها و تیم‌های مدیریت دانش، گرنت تورنتون یک تیم مدیریت محتوا ایجاد نمود. این تیم وظیفه نظارت بر فرایند تولید و اشتراک‌گذاری مداوم محتوای متمرکز و با کیفیت را بر عهده دارد. محتوای دانشی تولید شده در نرم افزار این شرکت ذخیره سازی شده و کارکنان مبتنی بر تخصص و نیاز دانشی خود می‌توانند در آن به جستجو بپردازند.

‌­ ‌­ ‌­ گرنت تورنتون در سال ۲۰۱۹ موفق به دستیابی به سطح ۴ ابزارهای ارزیابی مدیریت دانش سازمان بهره‌وری آمریکا (APQC) شد و به همین دلیل جایزه رشد APQC 2019 را دریافت نمود.


دانلود مدیریت دانش در شرکت خدمات حسابرسی گرنت تورنتون

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *