Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش در دولت فدرال اتریش

۲۵,دی,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



‌­ ‌­ ‌­ جمهوری اتریش یک جمهوری فدرال است که در اروپای مرکزی واقع شده و دارای ۹ ایالت می‌باشد. هر یک از این ایالت‌های فدرال، در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری می‌نمایند. اتریش در سال ۲۰۲۱ در رتبه بیست و یکم کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است.

مدیریت دانش در بخش دولتی اتریش

‌­ ‌­ ‌­ سال ۲۰۱۰ به عنوان نقطه عطفی در مدیریت دانش بخش دولتی اتریش شناخته می‌شود. در این سال اداره حسابرسی عمومی اتریش یک ممیزی مدیریت دانش را در وزارت امور داخلی فدرال و وزارت دفاع فدرال انجام داد. اهداف اصلی این ممیزی به شرح زیر است:

  • ارزیابی مفهوم استراتژیک و ساختاری مدیریت دانش؛
  • ارزیابی میزان تناسب ابزارهای انتخاب شده مدیریت دانش با اهداف آن؛
  • ارزیابی منافع سیستم‌های اطلاعاتی انتخاب شده؛
  • ارزیابی استفاده از شاخص‌های عملکرد متناسب با مدیریت دانش.

‌­ ‌­ ‌­ این اقدام گام اولیه برنامه مدیریت دانش سراسری دولتی این کشور بود که در نتیجه آن، نقاط قوت و بهبودهای مثبت ایجاد شده مدیریت دانش شناسایی شد. سپس حوزه‌های نیازمند بهبود در سطح خرد و کلان نیز شناسایی شده و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز جهت بهبود و ارتقای آنها صورت گرفت.

‌­ ‌­ ‌­ در همین سال کمیسیون نظارت فدرال اتریش فعالیت‌های مدیریت دانش ۱۳ وزارتخانه فدرال این کشور را مورد مطالعه قرار داد. اصلی‌ترین نتایج این مطالعه به شرح زیر اعلام شده است:

  • مدیریت دانش ضمنی و نهان به صورت سیستماتیک در این وزارتخانه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است؛
  • پایگاه‌های دانش: تمامی وزارتخانه‌ها فرایند حفظ و بروزرسانی دارایی‌های دانشی را از طریق شبکه اینترانت داخلی فراهم می‌نمایند با این وجود قابلیت دسترس‌پذیری و جستجو در ابزارهای آن مثل “نرم افزار پرونده‌های الکترونیکی” ضعیف است. علاوه بر این وب۲ در هیچ یک از وزارتخانه‌ها به دلیل عدم شناخت کاربردهای آن برای مدیریت دانش مورد استفاده قرار نگرفته است؛
  • چالش‌ها و موانع: فرایندهای حفظ و نگهداری دارایی‌های دانشی افراد به صورت کارآمد وجود ندارد. اکثر وزارتخانه‌ها ترک سازمان توسط کارکنان و بازنشستگی را به عنوان چالش اصلی در مدیریت دانش منابع انسانی خود می‌دانستند.

‌­ ‌­ ‌­ پس از انجام این بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف مدیریت دانش، کمسیون نظارت فدرال یک انجمن کاری مدیریت دانش را تشکیل داد. این انجمن از ۲۹ نماینده از ۱۷ اداره دولتی اتریش و ۱۲ وزارتخانه، مجلس، دادگاه قانون اساسی، هیئت بازرسی اتریش و سازمان حسابرسی عمومی اتریش تشکیل شده است. اعضای این انجمن به صورت سالیانه در خصوص فعالیت‌های مدیریت دانش در دولت فدرال اتریش به گفتگو می‌پرداختند. در سال ۲۰۱۲ “استراتژی فدرال مدیریت دانش ” توسط این انجمن منتظر شد. استراتژی فدرال مدیریت دانش یک چشم‌انداز مشترک و یک چارچوب متدولوژیک از فعالیت‌های مدیریت دانش انجام شده توسط نهادهای وزارتخانه‌های فدرال اتریش را ارائه می‌نمود.

‌­ ‌­ ‌­ این چشم‌انداز مدیریت دانش بیان می‌کرد که مدیریت دانش کارآمد، کیفیت اداره فدرال اتریش را حفظ کرده و بهبود می‌بخشد و اثربخشی آن را افزایش خواهد داد. دانش کارمندان به عنوان یک دارای و منبع کلیدی و ارزشمند شناخته می‌شود و مدیریت آن نیازمند رسیدگی دقیق است. مطابق با این چشم‌انداز مدیریت دانش بخش جدایی ناپذیر مدیریت عمومی دولت فدرال در نظر گرفته شده و در فرایندهای آن ادغام شده است. در نهایت ۹ هدف به عنوان اهداف استراتژیک اصلی مدیریت دانش در نظر گرفته شد. در چارچوب متدولوژیک این سند نیز ابزارهای مورد نیاز مدیریت دانش شناسایی شده و مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس این چارچوب مدیریت دانش در تمامی سطوح سازمانی ایجاد شده و متخصصان مدیریت دانش به صورت مستمر در حال بهبود روش‌ها و فرایندهای آن خواهند بود. علاوه بر این اقدامات، شیوه‌های اجرایی و معیارها و سنجه‌های ارزیابی آنها برای دستیابی به ۹ هدف استراتژیک تعیین شده مشخص شد. برخی از اقدامات کلیدی که ذیل اهداف ۹ گانه استراتژیک این برنامه تعیین شده به شرح زیر است:

  • توسعه اینترانت فدرال به همراه ایجاد قابلیت‌های فناورانه جدید توسط وب۲ و اینترانت اجتماعی؛
  • ادغام پیش‌نیازهای پیاده‌سازی مدیریت دانش بر اساس توصیه‌های سازمان حسابرسی عمومی اتریش در هر سازمان و طراحی و سافرشی‌سازی راهنمای ویژه برای آن؛
  • ایجاد مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت دانش به کار برده شده در سطح دولت فدرال برای اشتراک گذاری تجربه تحت عنوان “جعبه‌ابزار مدیریت دانش”؛
  • توصیف اقدامات و تحولات صورت گرفته در سرمایه انسانی، ساخترای و ارتباطی هر یک از نهادها توسط شاخص‌های مناسب در یک گزارش دانشی به صورت مستمر؛
  • تعیین یک فرایند استاندارد هنگام ترک سازمان توسط کارمندان برای حفظ دارایی‌های دانشی آنها که شامل گام‌های شناسایی مشاغل دانشی اصلی، انتخاب جایگزینان، انتخاب روش مناسب مدیریت دانش موقعیت شغلی، پیاده‌سازی و انتقال موقعیت شغلی به فرد یا افراد جایگزین و انجام مصاحبه حین خروج؛
  • به‌کارگیری فرایند مدیریت دانش پروژه با هدف اکتساب دانش تولید شده در پروژه‌ها توسط ترکیب مدیریت دانش با فرایندهای استاندارد پروژه؛
  • توسعه پایگاه‌های اطلاعاتی خصوصا در جنبه‌های جستجو و دسترس‌پذیری؛
  • حمایت کامل از اجرای ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش یا تغییرات سازمانی با مشارکت مشاوران خارجی.

‌­ ‌­ ‌­ به این ترتیب برنامه مدیریت دانش دولتی جمهوری فدرال اتریش بر اساس تجمیع و یکپارچه‌سازی اقدامات صورت گرفته مدیریت دانش در هر یک از نهادها و وزارتخانه‌های آن تبیین شد تا پس از آن، تمامی نهادها و ارگان‌های دولتی اتریش مطابق این برنامه یکپارچه به اجرا و پیاده‌سازی مدیریت دانش پرداختند.


دانلود مدیریت دانش در دولت فدرال اتریش

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *