Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش در بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی جهان

۲۷,آذر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



مدیریت دانش در شرکت زیمنس

‌­ ‌­ ‌­ زیمنس (Siemens) یک ابر شرکت بین المللی است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان قرار دارد. شرکت زیمنس بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی در قاره اروپا محسوب می‌شود. یکی از مواردی که زیمنس در آن شهرت دارد، دانش فنی برجسته متخصصان و مهندسان این شرکت است. زیمنس با حدود ۴۰۰هزار کاشناس و متخصص در سرتاسر جهان همواره در حال خلق دانش فنی جدید است. شرکت زیمنس یکی از نمونه‌های موفق مدیریت دانش در سطح جهانی است. زیمنس هدف خود از پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش را انتقال و اشتراک دانش متخصصان در تمامی سطوح مجموعه به منظور افزایش بهره‌وری می‌داند.

 

مدل سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش زیمنس

‌­ ‌­ ‌­ یکی از مطرح‌ترین اقدامات شرکت زیمنس در حوزه مدیریت دانش را می‌توان مدل سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش این شرکت دانست. این مدل که تحت عنوان مدل KMMM (Knowledge Management Maturity Model) به صورت تجاری به ثبت رسیده است دارای ۵ سطح اصلی است. سطوح مدل KMMM عبارت‌اند از:

  • مرحله مقدماتی
  • مرحله تکرار شونده
  • مرحله تعریف شده
  • مرحله مدیریت شده
  • مرحله بهینه شده

 

‌­ ‌­ ‌­ مدل KMMM معطوف به ۸ حیطه و حوزه کلیدی است. بر اساس این مدل، سطح بلوغ سازمان در هر یک از این حوزه‌ها به صورت مستقل مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. زیمنس این ۸ حوزه را برای پیاده‌سازی کارآمد مدیریت دانش الزامی می‌داند و سطح بلوغ مدیریت دانش سازمان را بر اساس ارزیابی و بررسی‌ این حوزه‌ها استخراج می‌کند. این شاخص‌ها به صورت کلی عبارت‌اند از:

  1. فرهنگ: فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، حافظه جمعی، انتظارات و تعاریفی است که در یک سازمان وجود دارد. فرهنگ سازمانی زیربنا و مولفه الزامی برای موفقیت در مدیریت دانش است. اصلی‌ترین عوامل فرهنگ سازمانی مدیریت دانش عبارت‌اند از وجود اعتماد متقابل بین کارکنان، وجود فضای یادگیری در سازمان و حس تعلق سازمانی کارکنان.
  2. محیط‌های مشارکتی: همکاری و کارگروهی برای ادامه حیات هر سازمان ضروری است. از جمله تاثیرگذار در این حوزه عبارت‌اند از مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت تغییر.
  3. فناوری و تکنولوژی: فناوری اطلاعات یک مکانیزم حیاتی برای برنامه مدیریت دانش سازمان است. به صورت کلی ابزارهای فناوری اطلاعات منجر به بهبود فرایندهای ذخیره‌سازی، بازیابی، انتقال و اشتراک گذاری دانش در سطح سازمان خواهند شد.
  4. حمایت مدیریت: حمایت مدیریت عبارت است از میزان ارتباط سازنده مدیران سازمان با کارکنان و پشتیبانی از آنها. اجرای مدیریت دانش کارآمد در یک سازمان مستلزم وجود مدیران آگاه و تاثیرگذار در سازمان است.
  5. ساختار سازمانی: سازمان‌ها برای اداره موثر فرایندهای دانشی خود، نیازمند ساختار مناسب هستند. این ساختار غالبا شامل میزان تمرکز گرایی، رسمیت گرایی، کانال‌های ارتباطی و کار تیمی است.
  6. استراتژی دانش‌محور: در حوزه استراتژی سازمانی، هدف‌گذاری و توسعه یک چشم‌انداز مشترک و سوق دهنده برای پیگیری مدیریت دانش ضروری است.
  7. منابع انسانی: مدیریت دانش شکل تکامل یافته مدیریت منابع انسانی است. یافته‌های پژوهشگران در خصوص وابستگی مدیریت دانش و منابع انسانی، بیانگر ارتباط و وابستگی کارکنان و مدیریت دانش است. در همین راستا اصلی‌ترین عوامل توانمندسازی این حوزه عبارت است از سیستم‌های پاداش دهی، ایجاد انگیزه برای کارکنان و آموزش.
  8. فرایند مدیریت دانش: فرایند عبارت است از فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف و طراحی شده و به اجرا درآمده است. مدیریت دانش شامل مجموعه‌ای از فرایندها است. رویکرد فرایندمحور به مدیریت دانش، نشان‌دهنده این مسئله است که دانش سازمانی منبعی برای کسب مزیت رقابتی خواهد بود.

دانلود مدیریت دانش در بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی جهان

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *