Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مدیریت دانش در بخش دولتی مالزی

۰۶,آذر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      



 ‌­ ‌­ ‌­ دولت مالزی، یکی از دولت های پیشگام در توجه به مبحث مدیریت دانش در آسیا است. یکی از سیاست­های کلان دولت مالزی، “سیاست استراتژیک ملی مالزی با هدف دستیابی به اقتصاد دانش بنیان” است. در نقشه استراتژیک دستیابی به این هدف، مدیریت دانش یکی از بخش هایی است که در طرح” توسعه ابتکارات دولت الکترونیکی” به آن توجه ویژه ای شده است. در برنامه ریزی های دولت مالزی، مدیریت دانش به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک در روند توسعه سازمان های بخش دولتی در نظر گرفته شده است.

 

تحول از اقتصاد سنتی به نوین

‌­ ‌­ ‌­ دولت مالزی، همانند بسیاری از اقتصادهای در حال رشد آسیای مرکزی، در سال ۱۹۹۸ با بحران‌های مالی بسیار شدیدی ئست به گریبان شد. با این وجود این بحران‌ها نتوانستند تا مالزی را از مسیر رشد خود خارج کنند و این کشور پیش از سال ۲۰۰۰ توانست تا روند تجدید حیات خود را به خوبی پشت سر بگذارد. سیر تحول اقتصاد سنتی و مبتنی بر کشاورزی در این کشور به اقتصاد مبتنی بر تولیدات صنعتی بسیار جالب توجه است. حضور شرکت‌های چند ملیتی قدرتمند، منابع طبیعی بالا و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از جمله علل این مسئله بودند.

‌­ ‌­­ ‌­ با این وجود پس از حضور چین در سازمان تجارت جهانی و تشکیل منطقه تجارت آزاد آسیا، این نگرانی به وجود آمد که مالزی ممکن است تا موقعیت خود را از دست بدهد، چرا که هم اکنون سرمایه‌گذاری مستقل خارجی به سمت کشور چین متمایل شده بود. دولت مالزی برای مقابله با این مسئله، تمرکز خود را به سمت یک اقتصاد دانش‌محور با هدف سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی اطلاعات جهانی معطوف داشت. دولت مالزی معتقد است که گذار به سمت یک اقتصاد دانش‌محور با اتکا بر طرح توسعه ابتکارات دولت الکترونیک، منجر به ارتقای سطح بالاتری از رشد پایدار از طریق افزایش بهره‌وری در اقتصاد خواهد شد. به همین ترتیب در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مدیریت دانش به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در روند حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور در نظر گرفته شد. این دولت با توجه به مدیریت دانش، در نظر داشت تا جاری‌سازی فرایند مدیریت دانش را در بطن تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های سطح کشور استقرار دهد. در  همین راستا و در گام نخست، پیاده‌سازی مدیریت دانش در بخش خدمات عمومی دولت را در دستور کار خود قرار داد.

 

مدیریت دانش در بخش خدمات عمومی

‎‌­ ‌­ ‌­ تمرکز اصلی مدیریت دانش در طرح توسعه ابتکارات دولت مالزی، در بخش “خدمات عمومی” دولت این کشور است. به همین ترتیب بخش خدمات عمومی دولت مالزی، یک برنامه مدیریت دانش جامع را طراحی کرد. از جمله فرایندهای مورد توجه در برنامه مدیریت دانش بخش خدمات عمومی دولت مالزی، فرایندهای زیر است:

  1. ارزیابی آمادگی سازمان­های دولتی برای اجرای مدیریت دانش؛
  2. شناخت سازمان های قطب دانش در بخش خدمات عمومی دولتی؛
  3. اجرای طرح “توسعه و پرورش کارکنان دانشی” در سازمان های تابعه؛
  4. تغییر روش های سنتی انتقال دانش در سازمان های دولتی به روش های نوین شبکه‌ای؛
  5. توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان سازمان­های دولتی با هدف استفاده حداکثری از این فناوری ها در ذخیره سازی و انتقال دانش از سازمان های قطب به دیگر سازمان‌ها و افزایش بهره‌وری از طریق آموزش بین سازمانی

‌­ ‌­ ‌­ بخش خدمات عمومی دولت مالزی، مدیریت دانش را یک بستر مناسب و سکوی پرتاب برای روند تحول به سمت دولت الکترونیک می داند. برنامه مدیریت دانش بخش خدمات عمومی دولت مالزی، منجر به تغییر کلانی در شیوه انتقال دانش در شبکه سازمانهای دولتی شد. همچنین این برنامه منجر به تغییر ذهنیت و افزایش آگاهی مقامات کلان، مدیران ارشد و مدیران میانی سازمان­های بخش دولتی نسبت به جایگاه مدیریت دانش در دولت الکترونیک شده است. مقامات دولتی مالزی این تغییر نگرش را زمینه ساز ایجاد تغییر در دولت به سمت دولت الکترونیکی می­دانند.


دانلود مدیریت دانش در بخش دولتی مالزی

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *