Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

سلسله مراتب دانش

۱۷,اردیبهشت,۱۳۹۹               بدون دیدگاه      



بطور کلی هرم سلسله مراتبی داده، اطلاعات و دانش را می‌توان به صورت شکل زیر نشان داد:

  • داده:

داده‌ها غالباً خام بوده و بطور ساده وجود عینی دارند و هیچ معنی و مفهومی در آن­ سوی آن‌ها قابل‌ تصور نیست. داده در هر شکلی می­‌تواند باشد و مورد استفاده قرار گیرد ولی از خودش هیچ معنایی ندارد؛ در واقع مجموعه­‌ای از داده اطلاعات نیست اما کار را با داده­‌ها که در زمان و فضا بی­ معنی هستند، شروع می‌کنیم. در واقع داده همانند رویداد فاقد زمینه یا حرف و کلمه‌­ای بدون متن است که در صورت داشتن ارتباط معنی‌دار با دیگر داده‌­ها معنی پیدا می‌کند. تکه­‌هایی از داده ممکن است اطلاعات را نشان دهند اما اینکه آیا واقعاً اطلاعات است یا نه بستگی به آن دارد که استنباط و ادراکی از داده بدست آید.

  • اطلاعات:

داده‌­هایی هستند که از طریق نحوه ارتباطشان با یکدیگر معنی پیدا می‌­کنند. این معنی می‌تواند مفید و قابل ‌استفاده باشد اما همیشه قابل ‌استفاده بودنش ضروری نیست. اطلاعات یک استنباط کاملاً ساده‌­ای از رابطه بین بخش­‌های مختلف داده‌­ها یا رابطه بین بخش­‌هایی از داده با دیگر اطلاعات است؛ اما پاسخ اساسی به «چرایی» و «چگونگی» نمی‌دهد. اطلاعات، داده‌­هایی هستند که برای قابل ‌استفاده و مفید واقع ‌شدن پردازش می‌شوند و پاسخ‌­هایی به «چه کسی»، «چه چیزی»، «کجا» و «چه زمانی» فراهم می­‌آورند.

  • دانش:

آن­ سوی روابط الگوها و ساختارها هستند، البته الگوها چیزی بیشتر از بیان زنجیره ساده رابطه­‌ها هستند. الگوها هم مظهر جاودانگی و هم تمامیتی از روابط هستند که زمینه خاص خود را بوجود می‌­آورند. همچنین این الگو قابلیت تکرار و پیش‌بینی را فراهم می­‌آورد.

وقتی‌ که رابطه الگویی وجود دارد داده­‌ها و اطلاعات در آن مستقر هستند و الگو پتانسیلی نشان دادن دانش است. پس دانش مجموعه­‌ای از اطلاعات مناسب ساخت‌یافته و الگو مدار در حوزه معین می‌باشد.

وقتی ‌که الگو فهمیده می­‌شود سطح بالایی از اعتبار و قابلیت پیش‌بینی که الگو چگونه در آینده تغییر می‌یابد بوجود می­‌آید. الگوهایی که دانش را نشان می­‌دهند دارای یک تمامیت و کاملیتی هستند که اطلاعات فاقد آن است. دانش توأم با درک و فهم مستلزم شناخت و تحلیل است که ما را قادر به کسب دانش و ترکیب آن با دانش جدید می‌­سازد و به مطلب افزایی و هم‌افزایی منجر می­‌شود. فهمیدن بالاتر از داشتن دانش محض است، بطوری که در برخی موارد نسبت فهمیدن به دانش، همانند یادگیری است به حفظ کردن. نهایتاً دانش در ‌برگیرنده راهبردها، فعالیت‌­ها، روش‌­ها و رویکردها است و به «چگونگی» پاسخ می‌­دهد. بطور ساده می­‌توان گفت دانش اغلب به‌­عنوان شکل غنی‌ شده و بارور شده اطلاعات است.


دانلود سلسله مراتب دانش

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *