بطور کلی هرم سلسله مراتبی داده، اطلاعات و دانش را میتوان به صورت شکل زیر نشان داد:
دادهها غالباً خام بوده و بطور ساده وجود عینی دارند و هیچ معنی و مفهومی در آن سوی آنها قابل تصور نیست. داده در هر شکلی میتواند باشد و مورد استفاده قرار گیرد ولی از خودش هیچ معنایی ندارد؛ در واقع مجموعهای از داده اطلاعات نیست اما کار را با دادهها که در زمان و فضا بی معنی هستند، شروع میکنیم. در واقع داده همانند رویداد فاقد زمینه یا حرف و کلمهای بدون متن است که در صورت داشتن ارتباط معنیدار با دیگر دادهها معنی پیدا میکند. تکههایی از داده ممکن است اطلاعات را نشان دهند اما اینکه آیا واقعاً اطلاعات است یا نه بستگی به آن دارد که استنباط و ادراکی از داده بدست آید.
دادههایی هستند که از طریق نحوه ارتباطشان با یکدیگر معنی پیدا میکنند. این معنی میتواند مفید و قابل استفاده باشد اما همیشه قابل استفاده بودنش ضروری نیست. اطلاعات یک استنباط کاملاً سادهای از رابطه بین بخشهای مختلف دادهها یا رابطه بین بخشهایی از داده با دیگر اطلاعات است؛ اما پاسخ اساسی به «چرایی» و «چگونگی» نمیدهد. اطلاعات، دادههایی هستند که برای قابل استفاده و مفید واقع شدن پردازش میشوند و پاسخهایی به «چه کسی»، «چه چیزی»، «کجا» و «چه زمانی» فراهم میآورند.
آن سوی روابط الگوها و ساختارها هستند، البته الگوها چیزی بیشتر از بیان زنجیره ساده رابطهها هستند. الگوها هم مظهر جاودانگی و هم تمامیتی از روابط هستند که زمینه خاص خود را بوجود میآورند. همچنین این الگو قابلیت تکرار و پیشبینی را فراهم میآورد.
وقتی که رابطه الگویی وجود دارد دادهها و اطلاعات در آن مستقر هستند و الگو پتانسیلی نشان دادن دانش است. پس دانش مجموعهای از اطلاعات مناسب ساختیافته و الگو مدار در حوزه معین میباشد.
وقتی که الگو فهمیده میشود سطح بالایی از اعتبار و قابلیت پیشبینی که الگو چگونه در آینده تغییر مییابد بوجود میآید. الگوهایی که دانش را نشان میدهند دارای یک تمامیت و کاملیتی هستند که اطلاعات فاقد آن است. دانش توأم با درک و فهم مستلزم شناخت و تحلیل است که ما را قادر به کسب دانش و ترکیب آن با دانش جدید میسازد و به مطلب افزایی و همافزایی منجر میشود. فهمیدن بالاتر از داشتن دانش محض است، بطوری که در برخی موارد نسبت فهمیدن به دانش، همانند یادگیری است به حفظ کردن. نهایتاً دانش در برگیرنده راهبردها، فعالیتها، روشها و رویکردها است و به «چگونگی» پاسخ میدهد. بطور ساده میتوان گفت دانش اغلب بهعنوان شکل غنی شده و بارور شده اطلاعات است.
دانلود سلسله مراتب دانش
حجم فایل:
دیدگاهتان را بنویسید