Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

اجرای طرح‌های ذهن‌کاوی خبرگان سازمان



مبحث استخراج دانش (Knowledge Acquisition) یکی از شاخه‌های اصلی در حوزه مدیریت دانش است. امروزه سازمان‌ها به دلیل وجود مسائلی نظیر خصوصی‌ سازی و بازنشستگی افراد با خروج حجم انبوهی از نیروهای با تجربه خود مواجه هستند. این مسئله باعث خروج حجم انبوهی از دانایی‌های با ارزش سازمان می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی را برای سازمان‌ها ایجاد کند. مبحث استخراج دانش به ارائه مجموعه تکنینک‌هایی می­‌پردازد که توسط آن امکان شناسایی و استخراج دانش از ذهن خبرگان توسط تیمی از متخصصان استخراج دانش فراهم می‌­شود.

طرح ذهن‌کاوی خبرگان طراحی شده در شرکت مشاوره مهندسی نداک، یک طرح ترکیبی از متدهای استخراج دانش دنیا است که طی ۴۳ مرحله قابلیت استفاده و بکارگیری در سازمان‌های ایرانی را فراهم می‌آورد. متدولوژی طراحی شده در این شرکت به گونه‌­ای است که قابلیت یادآوری، استخراج، بروزرسانی، توسعه و طبقه‌بندی دانایی خبرگان را دارا است.

خروجی‌های این طرح طی کتابچه‌­هایی به نام خبرگان موضوع طرح به صورت اختصاصی تدوین می‌شود. همچنین در صورت تمایل سازمان یک بانک دانشی نرم‌­افزاری از مجموعه دانش­‌های استخراج شده با قابلیت طبقه­‌بندی و انواع بازیابی (به صورت جمعی) ارائه می­‌شود.