Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

مستندسازی تجارب پروژه



طرح­‌های عمرانی با ماهیت پروژه‌­ای با توجه به ماهیت کاری خود دارای حجم تولید دانش بالایی هستند. طرح­‌های عمرانی با حجم بالایی از تولید اسناد و مدارک، دانش و تجربه همراه هستند که در حین اجرای پروژه و توسط سازمان‌های مجری و مشاور تولید شده است و باید مستند و مدیریت شود. اهمیت مستندسازی درس‌ آموخته‌های پروژه تا حدی است که استاندارد مدیریت پروژه PMBOK آن‌را به‌عنوان یکی از تحویل شدنی­‌های اصلی اجرای پروژه قلمداد کرده است. متاسفانه همزمان با اتمام این طرح­‌ها و پس از ورود به مرحله بهره‌برداری و تحویل پروژه به واحد بهره‌بردار، حجم بالایی از اسناد و مدارک و دانش در اختیار و بعضاً در اذهان مجری و مشاور باقی می­‌ماند و از پروژه خارج می­‌شود. همچنین با توجه به عدم تعریف روال­‌ها و ساختارهای مناسب به‌ منظور کدینگ اسناد و مدارک از ابتدا و در طول اجرای پروژه و ایجاد دستورالعمل­‌های راهنما و ساختاریافته، امکان استفاده مناسب از انبوه اسناد، مدارک و مستندات تولید شده در حین اجرای پروژه فراهم نمی‌­شود.

حال این سوال مطرح می‌گردد که «دانش در یک طرح عمرانی با ماهیت پروژه‌­ای به چه مواردی اطلاق می­‌شود و چه سیاست­‌هایی باید در این خصوص اتخاذ شود؟» دانش در طرح­‌های عمرانی به ۲ دسته تقسیم می‌شود که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است:

  • دانش‌های صریح پروژه­‌ها (Explicit Knowledge):

دانش‌های صریح در پروژه شامل اسناد و مدارکی است که در حین اجرای پروژه تولید می­‌شود و دارای ارزش دانشی است. مواردی نظیر نقشه­‌های پروژه، گزارش‌های تولیدی، نتایج آزمایش‌ها، مکاتبات با کارفرما، پیمانکار و مشاور و موارد مشابه جزء دانش­‌های صریح یک پروژه هستند.

  • دانش‌های ضمنی پروژه‌­ها (Tacit Knowledge):

دانش‌های ضمنی یک پروژه مهارت­‌ها و تجربیات، خلاقیت­‌ها و موارد دیگری است که در حین اجرای یک پروژه و بواسطه مواجهه با یک سری مسائل و مشکلات، چالش‌­ها و یا اجرای فعالیت‌هایی تخصصی و نادر تولید می­‌شود. نکته قابل‌ ذکر در خصوص این دانش­‌ها عدم مستندسازی این موارد و تجمع این تجربیات در ذهن کارکنانی است که در حین اجرای پروژه مستقیماً با این مسائل مواجه می­‌شوند. بدین ترتیب بایستی سیاست­‌های مناسب به‌ منظور ساختاردهی و مهندسی دانش پروژه­‌ها اتخاذ شود.

مدل طراحی شده در شرکت مشاوره مهندسی نداک در این زمینه، مدلی ساختاریافته است که به شناسایی، مستندسازی و سامان­دهی انواع دانش ایجاد شده در پروژه­‌ها می­‌پردازد.