Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486


کتاب مقاله فیلم فایل های آموزشی

پایگاه دانش




جعبه سیاه دانشی

۰۴,بهمن,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

جعبه سیاه دانشی (Knowledge Black Box) اصطلاحی است که در فرهنگ مدیریت دانش زمانی به کار می‌‌رود که برخی از افراد و کارکنان علی رغم اینکه دارای دانش تخصصی بالایی بوده و تجربیات و مهارت‌های ارزشمندی در اختیار دارند، از به اشتراک گذاری این دارایی دانشی خودداری نموده و آن را از سازمان و سایر افراد و کارکنان آن مخفی نگه می‌دارند.


ادامه


مدیریت دانش در دولت فدرال اتریش

۲۵,دی,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

جمهوری اتریش یک جمهوری فدرال است که در اروپای مرکزی واقع شده و دارای ۹ ایالت می‌باشد. هر یک از این ایالت‌های فدرال، در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری می‌نمایند. اتریش در سال ۲۰۲۱ در رتبه بیست و یکم کشورهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است.
سال ۲۰۱۰ به عنوان نقطه عطفی در مدیریت دانش بخش دولتی اتریش شناخته می‌شود. در این سال اداره حسابرسی عمومی اتریش یک ممیزی مدیریت دانش را در وزارت امور داخلی فدرال و وزارت دفاع فدرال انجام داد.


ادامه
شل - مشاوره مهندسی نداک


مدیریت دانش در شرکت شل

۱۸,دی,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

رویال داچ شل (Royal Dutch Shell) یک شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی است که ۸۶ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد. حوزه فعالیت شرکت شل، تمامی زنجیره صنایع نفت و گاز را از عملیات اکتشاف، توسعه و تولید نفت خام و گاز طبیعی تا پالایش، انتقال و توزیع فراورده‌های نفتی، و نیز تولید محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی را در بر می‌گیرد.


ادامه
استراتژی مدیریت دانش - مشاوره مهندسی نداک


استراتژی مدیریت دانش و عملکرد سازمانی

۱۳,دی,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

مزیت اصلی سازمان‌ها در سرمایه‌های دانشی آنها نهفته است. به این ترتیب برای حفظ مزیت رقابتی و توسعه آن در سازمان، دانش یک منبع استراتژیک مهم محسوب می‌شود. این اهمیت رو به رشد دانش سازمانی و شناخته شدن آن به عنوان یک منبع کلیدی مدیران سازمانی را تشویق کرده تا توجه بیشتری را به استراتژی مدیریت دانش سازمان خود معطوف کنند. استراتژی‌ مدیریت دانش اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت؛ چرا که این استراتژی به مدیران سازمان اطمینان خواهد داد که تنطیم فرایندهای سازمانی، فرهنگی . گسترش فناوری‌های اطلاعات در سازمان منجر به تولید، ذخیره‌سازی و به‌کارگیری موثر دانش خواهد شد.


ادامه


فرهنگ دانش‌مدار؛ کلید طلایی در مدیریت دانش سازمانی

۰۵,دی,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

فرهنگ دانش‌مدار یکی از ابعاد و زیرساخت‌های اصلی در بحث مدیریت دانش سازمانی است. بدون وجود یک فرهنگ مناسب در سطح سازمان، امکان پیاده‌سازی و نهادینه کردن فرایندهای مدیریت دانش در سازمان و به طبع آن، امکان بهره‌برداری از مدیریت دانش سازمانی وجود ندارد.


ادامه


مدیریت دانش در بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی جهان

۲۷,آذر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

زیمنس (Siemens) یک ابر شرکت بین المللی است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ آلمان قرار دارد. شرکت زیمنس بزرگترین شرکت تولیدی صنعتی در قاره اروپا محسوب می‌شود. یکی از مواردی که زیمنس در آن شهرت دارد، دانش فنی برجسته متخصصان و مهندسان این شرکت است. زیمنس با حدود ۴۰۰هزار کاشناس و متخصص در سرتاسر جهان همواره در حال خلق دانش فنی جدید است. شرکت زیمنس یکی از نمونه‌های موفق مدیریت دانش در سطح جهانی است. زیمنس هدف خود از پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش را انتقال و اشتراک دانش متخصصان در تمامی سطوح مجموعه به منظور افزایش بهره‌وری می‌داند.


ادامه


کدام سبک رهبری سازمانی برای مدیریت دانش مناسب است؟

۲۰,آذر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

کلید درک موفقیت یا شکست مدیریت دانش یک سازمان، در روند شناخت و نیز ایجاد شرایط و بستر مناسب برای اجرای مدیریت دانش است. با توجه به اینکه اقدامات مدیریت دانش، ماهیت انسانی-اجتماعی بسیار پررنگی دارند، نقش رهبری سازمان می‌تواند در ایجاد این شرایط نقش بسیار موثری داشته باشد. بنابراین نیاز است تا نقش و تاثیر سبک‌های رهبری سازمانی بر اقدامات و فرایند مدیریت دانش سازمان مورد بررسی قرار بگیرد.


ادامه


مدیریت دانش در بخش دولتی مالزی

۰۶,آذر,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

دولت مالزی، یکی از دولت های پیشگام در توجه به مبحث مدیریت دانش در آسیا است. یکی از سیاست­های کلان دولت مالزی، “سیاست استراتژیک ملی مالزی با هدف دستیابی به اقتصاد دانش بنیان” است. در نقشه استراتژیک دستیابی به این هدف، مدیریت دانش یکی از بخش هایی است که در طرح” توسعه ابتکارات دولت الکترونیکی” به آن توجه ویژه ای شده است. در برنامه ریزی های دولت مالزی، مدیریت دانش به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک در روند توسعه سازمان های بخش دولتی در نظر گرفته شده است.


ادامه


مدیریت دانش در شرکت خدمات حسابرسی گرنت تورنتون

۲۹,آبان,۱۴۰۰               بدون دیدگاه      

گرنت تورنتون در سال ۲۰۰۷ اقدام به اجرای یک برنامه رسمی مدیریت دانش نمود. با توجه به گستردگی شبکه کارکنان و متخصصان این شرکت، برنامه ابتدایی مدیریت دانش گرنت تورنتون مبتنی بر ابزارها و تکنیک‌هایی مثل انجمن‌های خبرگی بود تا بتواند فرایند اشتراک‌گذاری دانش میان متخصصان خود را به بهترین شکل ممکن اجرا نماید. این برنامه طی سال‌های بعد تبدیل به یکی از برنامه‌های اداری و اصلی در این شرکت شد. این مسئله در کنار مزایایی که به همراه داشت، باعث شد تا برنامه مدیریت دانش گرنت تورنتون صرفا به یک عملکرد روتین اداری تبدیل شود و نقش محرک خود را از دست بدهد.


ادامه