Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

سنجش عملکرد مدیریت دانش با استفاده از یک دیدگاه رقابتی: یک مطالعه تجربی

۳۱,مرداد,۱۳۹۶               بدون دیدگاه      



علی‌رغم مطالعات مختلف که تلاش می‌کردند تا سنجه‌ها و روش‌هایی برای سنجش دانش ایجاد کنند (اوینسون، ۱۹۹۷؛ لی، لی و کانگ، ۲۰۰۵؛ لیبویتز و رایت، ۱۹۹۹)، مردم سنجش دانش را یکی از دشوارترین بخش‌های فعالیت مدیریت دانش (KM) می‌بینند. (راگلز، ۱۹۹۷). برخی مطالعات استدلال می‌‍کنند که دانش قابل اندازه‌گیری نیست، بلکه فعالیت‌ها یا نتایج مرتبط با اِعمال دانش است که قابل اندازه‌گیری است (راگلز، ۱۹۹۸). با این حال، دانش عاملی حیاتی در رقابت‌پذیری سازمان است؛ همچنین ارزش آتی سازمان شناخته می‌شود. با این حال، دانش غیرملموس و سنجشش دشوار است. بنابراین، نحوه مدیریت دانش، تبدیل به مسئله‌ای حساس شده است و KM تبدیل به کلیدی برای موفقیت سازمان گردیده است. برای کسب مدیریت دانش موثر، ضروری است سنجش عملکرد KM ممکن باشد (آهن و چانگ، ۲۰۰۴). با این حال، اغلب سنجه‌ها و روش‌های سنجش دانش فعلی متمرکز بر سنجش دانش درون سازمان بوده است. در این محیط فوق‌العاده رقابتی، سهم روش سنجش عملکرد KM بدون مقایسه با رقبای عمده از دیدگاه رقابتی کاملاً محدود خواهد شد. از این‌رو، مهمترین وظیفه‌اش مقایسه عملکرد KM سازمان با عملکرد رقبای عمده‌اش است تا مشخص شود چه چیزی برای کسب حاشیه رقابتی لازم است. برای رسیدن به این هدف، این مقاله رویکرد سنجش عملکرد KM را از چشم‌انداز رقابتی پیشنهاد می‌کند. این رویکرد فرایند شبکه تحلیلی (ANP) را با کارت امتیازی متوازن (BSC) با چهار چشم‌انداز، از جمله چشم‌انداز مشتری، چشم‌انداز کسب و کار داخلی، چشم‌انداز یادگیری و نوآوری و چشم‌انداز مالی ترکیب می‌کند و به‌عنوان شاخص‌های سنجش عملکرد KM انتخاب شده‌اند. در این مقاله، ANP رویکرد تصمیم‌گیری با چند ویژگی مبتنی بر منطق، دانش، تجربه و ادراکات متخصصان در این زمینه است. اگر چه راه حلی بهینه فراهم نمی‌کند، برای MCDM شامل ویژگی‌های ناملموس ارزشمندی است که با عوامل استراتژیک رابطه دارد (جوزف، ۱۹۹۹). قابلیت ANP برای ارزیابی هماهنگی تصمیم گیرنده یکی از مزایای عمده‏‌ی ANP است ضمن اینکه مقایسه‌های جفت جفت اهمیت مرتبط محیط‌ها را ممکن می‌سازد. در ادامه مقاله به صورت ذیل سازمان‌دهی شده است. در بخش ۲، متون مرتبط بررسی شده‌اند. جزئیات رویکرد و موردکاوی در بخش ۳ نشان داده شده است. سپس، در بخش ۴، برخی مسائل مهم از جمله استنباط‌ها، محدودیت‌ها و غیره مورد بحث قرار گرفته‌اند. در بخش ۵ به نتیجه‌گیری همراه با ارائه پیشنهادات و تحقیقات آتی می‌پردازیم.

پیش نمایش مقاله سنجش عملکرد مدیریت دانش با استفاده از یک دیدگاه رقابتی: یک مطالعه تجربی


دانلود سنجش عملکرد مدیریت دانش با استفاده از یک دیدگاه رقابتی: یک مطالعه تجربی

حجم فایل:



مطالب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *