Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486

تعاریف مدیریت دانش

۱۷,فروردین,۱۳۹۸               ۲ دیدگاه      



کمی بیش از دو دهه از عمر ابداع مفهوم کلی مدیریت دانش می‌گذرد و در این مدت، تعاریف گوناگونی در خصوص این مفهوم، ارائه شده‌ است که هریک ابعادی از این موضوع را نمایش می‌دهند. در ادامه، برخی تعاریف برای آشنایی بیشتر با جنبه‌های مختلف مدیریت دانش ارائه شده‌ است:

  • مدیریت دانش، کسب دانش درست، برای افراد مناسب، در زمان صحیح و در مکان مناسب است (پت رش)، به‌ گونه‌ای که افراد بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده از دانش را ببرند.
  • مدیریت دانش، بنایی سنجیده، صریح و اصولی برای تجدید و استفاده از دانش در جهت افزایش تاثیر و بازگشت دانش مربوط به سرمایه دانشی است. (کارل ویگ)
  • مدیریت دانش، شامل مراحل تسخیر اجتماع دیدگاه‌های خبرگان و متخصصین یک شرکت در هر جایی که باشند (در بانک اطلاعاتی، روی کاغذ یا در مغز افراد) و پخش آن در هر جایی که به سود بیشتری بینجامد می‌باشد.
  • مدیریت دانش، با تجزیه و تحلیل و شناسایی دانش لازم و سودمند درگیر بوده و به دنبال برنامه‌ریزی چندبعدی و کنترل مناسب در توسعه سرمایه‌های دانش، به دنبال برآورده کردن هدف‌های سازمان است.
  • مدیریت دانش، خطمشی‌های اصولی را برای یافتن، درک کردن و استفاده از ارزش و ایجاد آن معین می‌سازد.
  • مدیریت دانش، رسمی‌سازی و دسترسی به تجربه، دانش و نظرات استادانه که قابلیت‌های جدید، قدرت کارایی بالاتر، تشویق نوآوری و افزایش ارزش مشتری را در پی داشته باشد، هدف قرار می‌دهد.
  • مدیریت دانش، مواردی چون فرایند قاعده‌مند جستجو، انتخاب، سازماندهی، استحصال و بیان اطلاعات به صورتی که درک کارمند از حوزه مورد علاقه‌اش را بهبود ببخشد، در بر می‌گیرد. فعالیت‌های مدیریت دانش کمک می‌کنند تا سازمان جهت حل معضلات، یادگیری پویا، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک بر روی کسب، ذخیره و بهره‌برداری از دانش متمرکز شود. همچنین، مدیریت دانش از تباهی سرمایه‌های فکری جلوگیری می‌کند و آن‌را افزایش می‌دهد و انعطاف بیشتری به سازمان می‌بخشد. (دانشگاه تگزاس)
  • مدیریت دانش، جهت برآورده‌سازی نیازهای سازمانی از قبیل سازگاری، بقا و توانایی منحصر به فرد در مقابل تغییرات لاینقطع و روزافزون است. مدیریت دانش شامل فرایندهای سازمانی است که به دنبال پیوستن و نیروزایی ظرفیت‌های عملیاتی اطلاعات و داده‌های تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ظرفیت نوآوری و خلاق انسان می‌باشد. (شبکه بیزتک)
  • مدیریت دانش دانستن ارزش دانش و فهم اطلاعات سازمان، استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور حفظ، استفاده و کاربرد مجدد دانش است. (مدیریت اسناد، OIC)
  • مدیریت دانش، مدیریت اطلاعات و داده همراه با مهار تجربیات ضمنی و نهانی افراد جهت تسهیم، استفاده و نیز توسعه توسط سازمان می‌باشد که منجر به بهره‌وری بیشتر سازمان می‌گردد. (انجمن KMTOOL)
  • مدیریت دانش عمل آشکارسازی دانش ضمنی است که ما آن‌را در ذهن خود حمل می‌کنیم. این دانش (دانش ضمنی) راجع به کارها و درس‌های آموخته شده حاصل از تجربیات و چگونگی برقراری ارتباط با دیگران است. آشکارسازی یعنی ثبت آن در رسانه‌ای که اجازه استفاده به فرد دیگری را بدهد؛ حال این رسانه می‌تواند پایگاه داده پیچیده کامپیوتری یا یک تکه کاغذ باشد.

(منبع: مدیریت دانش – دکتر عباس افرازه)

 


دانلود تعاریف مدیریت دانش

حجم فایل:



مطالب مرتبط



2 پاسخ به “تعاریف مدیریت دانش”

  1. اکبر باقری گفت:

    با سلام و عرض ادب
    اگر راهنمایی بفر مایید ممنون میشوم :
    در یک شرکت صنعتی کدام واحد متولی اجرای مدیریت دانش میباشد؟
    منابع انسانی،برنامه ریزی(سیستم ها و روش ها) ویا تحقیق و توسعه

    • admin گفت:

      سلام
      پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش براساس تجربه اجرایی در یک شرکت، به ترتیب می‌تواند به واحدهای زیر سپرده شود:
      ۱) منابع انسانی و آموزش
      ۲) پژوهش
      ۳) برنامه‌ریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *