Email: info@nodak.ir - Tel: 22864486


مدیریت دانش در استاندارد ISO 9001-2015





اصول مدیریت کیفیت در ویرایش جدید ISO 9001 تغییر یافته‌اند و مفاهیم و واژگان جدیدی به آن افزوده شده است. مفاهیمی نظیر تفکر مبتنی بر ریسک، محیط سازمان و مدیریت دانش، مفاهیمی هستند که به‌ تازگی در این استاندارد بین‌المللی انعکاسی یافته‌اند و بخش قابل‌ توجهی از تغییرات را شامل می‌شوند.

از مقوله‌های مهم که در ورژن ۲۰۱۵ استاندارد ۹۰۰۱ ارائه‌ شده، مبحث کاربردی مدیریت دانش یا دانش سازمانی است که استاندارد سازمان‌ها را ملزم کرده دانش را در سطح سازمان گسترش بدهند. این برای نخستین بار است که یکی از استانداردهای مطرح کسب‌وکار در سطح جهان، اشاره‌ای صریح به «دانش» به‌عنوان یک منبع سازمانی می‌کند و انتظارات مشخصی برای مدیریت این منبع متصور است. در ادامه الزامات بند ۷.۱.۶ استاندارد ISO آورده شده است:

  • سازمان باید دانش مورد نیاز را برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات تعیین نماید. این دانش بایستی نگهداری شود و به مقدار لازم در دسترس باشد.
  • هنگام رسیدگی به نیازهای در حال تغییر، سازمان باید دانش فعلی خود را در نظر گرفته و چگونگی به دست آوردن و یا دسترسی به دانش اضافی لازم را تعیین نماید.

یادآوری ۱:

دانش سازمانی، دانشی مختص سازمان است که با تجربه به دست می‌آید، این‌ها اطلاعاتی هستند که استفاده‌ شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند برای رسیدن به اهداف سازمانی

یادآوری ۲:

دانش سازمانی می‌تواند بر اساس موارد زیر باشد:

منابع داخلی
–    مانند مالکیت فکری
–    دانش حاصل از تجربه
–     درس از پروژه‌های موفق و یا شکست‌ خورده
–     اشتراک‌گذاری دانش و تجربه‌های ثبت‌ نشده
–    نتایج حاصل از بهبود فرآیندها، محصول و یا خدمات
منابع خارجی
–    مانند استانداردها
–    دانشگاه‌ها
–    کنفرانس‌ها
–    جمع‌آوری دانش از مشتریان، تأمین‌کنندگان و یا نمایندگان سازمان




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *